Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 25/43 praxí. V tomto směru mohou digitální technologie hrát významnou roli ve strategiích učitelů ke zkvalitňování výuky. Graf č. 3 Spokojenost učitelů středních škol s četností využití digitálních technologií ve výuce (podíl odpovídajících učitelů, výběrové zjišťování dosažené úrovně informační gramotnosti) Stále častěji si učitelé vytvářejí elektronická portfolia a různá osobní vzdělávací prostředí. První z těchto konceptů je v práci učitelů častější – 40 % učitelů středních škol, jejichž výuka byla navštívena v rámci tematické inspekční činnosti, uvedlo, že si své elektronické portfolio pravidelně vytváří a doplňuje, a 45 % učitelů již nějaké má nebo s ním začíná. Naopak systematické utváření osobního vzdělávacího prostředí pro svůj profesní růst deklarovala jen necelá čtvrtina učitelů a přes 40 % učitelů s osobním vzdělávacím prostředím nepracuje. Platí přitom, že učitelé, kteří pravidelně vytvářejí a doplňují své e-portfolio, mají vyšší tendenci vést k těmto aktivitám i své žáky. Zároveň pravidelné utváření a doplňování e-portfolia je více charakteristické pro: učitele, kteří v sebehodnocení vnímají vyšší úroveň své digitální gramotnosti, učitele s aprobací na předmět, který vyučují, učitele informatiky (naopak nižší využití platí pro učitele českého jazyka), učitele, kteří častěji zařazují výuku založenou na řešení problémů a informační zdroje motivující ke kritickému myšlení žáků, učitele, kteří ve své výuce častěji vyžadují utváření žákovských výstupů. Podobná zjištění (pouze s nižším významem aprobace učitele) lze formulovat také pro praxi on-line sdílení zkušeností a zdrojů se svými žáky, kterou ve výuce realizuje 50 % učitelů, jejichž hodiny byly navštíveny v rámci tematické inspekční činnosti ve středních školách. Při komunikaci s žáky používají téměř všichni učitelé především e-mail, třetina učitelů 34komunikuje s žáky prostřednictvím webových stránek a sociálních sítí, další způsoby komunikace učitele a žáka, které zahrnují také školní informační systémy, byly učiteli uváděny méně často. Některé cloudové on-line nástroje (např. sdílené dokumenty, webové aplikace) 34 Dotazování učitelů v rámci tematické inspekční činnosti. 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 %100 %téměř každou hodinuv polovině hodin nebo vícevícekrát do měsíce, ale méně než polovinu hodinne více než jedenkrát měsíčně nebo vícekrátza pololetíjsem zcela spokojen, častější využívání digitálních technologií by již nebylo žádným přínosemjsem víceméně spokojen, ale častější využívání digitálních technologií by kvalitu výuky zvýšilonejsem spokojen