Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 24/43 Graf č. 2 Činnost žáků středních škol při využití digitálních technologií ve výuce (podíl odpovídajících učitelů, výběrové zjišťování dosažené úrovně informační gramotnosti) V předchozím textu již bylo uvedeno, že vztah mezi rozsahem využití digitálních technologií ve výuce a vzdělávacími výsledky žáků není jednoznačný. Takto lze akceptovat význam a pozitiva plynoucí z integrace digitálních technologií do výuky, zároveň však je potřeba především zdůraznit kvalitu, a méně již četnost, práce žáků s digitálními technologiemi. 32V tomto kontextu je relevantní otázka, zda jsou učitelé spokojeni s četností využití digitálních technologií ve své výuce. Graf č. 3 ukazuje, že: podíl učitelů, kteří vyjadřují plnou spokojenost s četností využití digitálních technologií ve své výuce, téměř odpovídá podílu učitelů, kteří vidí přínosnost častějšího využití digitálních technologií ve své výuce; podíl učitelů, kteří vidí přínosnost častějšího využití digitálních technologií ve své výuce, se zvyšuje s četnějším využitím digitálních technologií ve výuce. Učitelé českého jazyka a cizích jazyků vnímali přínosnost hojnějšího využití digitálních technologií ve své výuce o něco častěji než učitelé přírodovědných a společenskovědních předmětů, rozdíly jsou však v tomto ohledu poměrně malé. V návaznosti na uvedená zjištění stojí za pozornost, že 40 % učitelů středních škol uvedlo 33za prioritu využití digitálních technologií ve výuce svého předmětu celkovou změnu pojetí výuky a vzdělávání, přičemž o něco častěji vnímali tuto prioritu učitelé s kratší pedagogickou 32 Viz také LEBEDA, T. et al. (2018). Vliv složení třídy, metod uplatňovaných učitelem a využívání technologií na výsledky českých žáků. Sekundární analýza PISA 2015. Praha: Česká školní inspekce. 33 Dotazování učitelů v rámci tematické inspekční činnosti. 0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %práce v otevřených kurzech (MOOC)organizované hraní výukových hervyhodnocování dat z experimentůtvorba textů v textových editorechřešení úloh a testů na PC či tabletutvorba promítaných prezentacísledování výukových videí a filmůvyhledávání informací na internetučeský jazyk a cizí jazykypřírodovědné předmětyspolečenskovědní předměty