Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 23/43 Graf č. 1 Účel využití digitálních technologií ve výuce předmětů na středních školách (podíl navštívených hodin s danou charakteristikou hodnoceného jevu, tematická inspekční činnost) Pozn.: Také žáci středních škol označili za předměty, v nichž nejčastěji pracují s digitálními technologiemi (vedle informatiky), cizí jazyk a odborné předměty, naopak nejméně často tito žáci vybírali výchovné a přírodovědné předměty (chemie, přírodopis a fyzika). Hodnocení činností žáků ve výuce poukazuje na nejčastější využití digitálních technologií pro vyhledávání informací a pro utváření prezentací, přičemž první z uvedených forem má často podobu sledování výukových videí a filmů (graf č. 2). Méně často jsou ve výuce využívány digitální technologie pro řešení úloh a testů, přičemž pro čtvrtinu učitelů středních škol je 31právě hodnocení žáků a získání zpětné vazby prioritou využití digitálních technologií ve výuce svého předmětu. V oblasti hodnocení žáků, stejně jako v dalších méně často využívaných formách využití digitálních technologií (např. tvorba textů v textových editorech, vyhodnocení dat z experimentů), tak lze vnímat příležitosti pro zkvalitňování rozvoje informační gramotnosti. Graf č. 2 také odhaluje některá specifika dílčích skupin předmětů, kdy sledování výukových videí a filmů je hojnější ve výuce jazyků, zatímco učitelé přírodovědných předmětů častěji využívají digitální technologie pro řešení úloh a testů a pro vyhodnocování dat z experimentů. 31 Dotazování učitelů v rámci tematické inspekční činnosti. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 % 100 %přírodovědné předmětyspolečenské předměty a výchovyodborný předmětčeský jazykmatematikacizí jazykinformatikaučitelem k prezentaci učivažáky k jednoduchým činnostemžáky ke komplexním činnostem