Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 22/43 Pohled žáků na digitální technologie Podíl Digitální technologie jsou chápány jako odměna (hry). 1 % Digitální technologie jsou chápány jako výukový nástroj (práce s výukovými programy). 18 % Digitální technologie jsou chápány jako pracovní nástroj nutný k realizaci výukové činnosti na půdě školy (informační zdroje, zpracování dat, tvorba dokumentů). 61 % Digitální technologie jsou plně integrovány téměř do všech činností tak, že jejich přítomnost je žáky chápána jako samozřejmost. 20 % Ačkoli jsou digitální technologie součástí různých výukových aktivit většiny středních škol, 26jako výrazně nejčastější forma jejich využití byla v hospitovaných hodinách výuky na středních školách zaznamenána učitelova prezentace. Aktivní zapojení žáků, ať již k jednoduchým, nebo ke komplexním činnostem, bylo výrazně méně časté, přirozeně s výjimkou hodin výuky informatiky (graf č. 1). Za pozornost v tomto ohledu stojí skutečnost, že využití digitálních technologií žáky ke komplexním činnostem bylo hodnoceno jako účelně podporující zamýšlený cíl a účel výuky výrazně častěji než využití digitálních technologií učitelem 27k prezentaci učiva. Pozitivní pak je, že žáci byli typicky schopni pracovat s digitálními 28technologiemi samostatně, častá podpora učitele byla vyžadována jen minimálně. Značnou četnost prezentace probíraného učiva jako formy využití digitálních technologií ve výuce potvrzují také postoje učitelů – přes 90 % učitelů označilo právě prezentaci 29probíraného učiva za často využívanou formu využití digitálních technologií ve své výuce. Výrazně nižší podíl učitelů (39 %) však zároveň uvedl takovou podobu prezentace probíraného učiva, v níž dochází k alespoň částečné interakci učitele s žáky. Vysoký podíl učitelů zvolil za častou formu využití digitálních technologií pro výuku také vyhledávání a uchovávání informací (66 % učitelů; častěji uváděno učiteli cizího jazyka a méně často učiteli 30matematiky) a samostatnou práci žáků přímo ve výuce nebo mimo ni (58 % učitelů; častěji uváděno učiteli informatiky a odborných předmětů a méně často učiteli českého jazyka a výchov). Nižší podíl učitelů vybral za častou formu využití digitálních technologií pro výuku komunikaci učitele s žákem nebo žáků navzájem při řešení vzdělávacích problémů (29 % učitelů) a sdílení a prezentaci výsledků vzdělávacích aktivit (11 % učitelů). 26 Takto byly například digitální technologie využity pro tvorbu žákovských výstupů ve třech čtvrtinách navštívených hodin výuky na středních školách, v níž tvorba žákovského výstupu byla součástí výuky. 27 Konkrétně šlo o 89 % navštívených hodin, v nichž byl tento účel využití digitálních technologií ve výuce zaznamenán. 28 Konkrétně šlo o 58 % navštívených hodin, v nichž byl tento účel využití digitálních technologií ve výuce zaznamenán. 29 Dotazování učitelů v rámci tematické inspekční činnosti. 30 Získávání a zpracování informací označil za prioritu využití digitálních technologií ve výuce svého předmětu nejvyšší podíl učitelů středních škol (84 % učitelů) dotazovaných v rámci tematické inspekční činnosti. Učiteli často uváděnými prioritami využití digitálních technologií ve výuce svého předmětu byly také prezentace informací (71 % učitelů) a komunikace a sdílení informací (60 % učitelů).