Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 21/43 vztahu mezi využitím digitálních technologií ve výuce a vzdělávacími výsledky žáků. V kontextu těchto úvah je potřeba vnímat dále uváděná zjištění z hodnocení využití digitálních technologií ve výuce. Tabulka č. 9 ukazuje, že digitální technologie jsou na většině navštívených středních škol součástí různých výukových aktivit, které zahrnují také projektovou výuku, a to v různých předmětech. Zároveň existuje významný podíl škol, které kladou důraz na komplexní 25integraci digitálních technologií do výukového procesu napříč vzdělávacími předměty, přičemž za tímto účelem využívají také větších projektů, a to i s účastí zahraničních partnerů. Právě v posilování komplexní integrace digitálních technologií do výuky i u dalších škol lze spatřovat příležitosti ke zlepšování v oblasti implementace digitálních technologií do výuky. Tabulka č. 9 Digitální technologie ve výuce na středních školách (podíl škol s danou charakteristikou hodnoceného jevu, tematická inspekční činnost) Využití digitálních technologií ve výuce Podíl Pozornost je zaměřena především na osvojování základních ICT dovedností učitelů (např. ECDL) i žáků (výuka informatiky). 5 % Pozornost je zaměřena na podporu využití digitálních technologií v různých výukových aktivitách školy. 61 % Pozornost je zaměřena na komplexní integraci digitálních technologií do výukového procesu a na zkoumání nových a efektivnějších přístupů. 33 % Pozornost je zaměřena na podporu a prosazení na žáka orientovaného přístupu umožňujícího nastavení osobních vzdělávacích plánů s využitím digitálních technologií. 1 % Využití digitálních technologií mimo výuku informatiky Podíl Ve škole existují pouze nepatrné viditelné známky využívání digitálních technologií mimo výuku informatiky. 2 % Existují viditelné známky využívání digitálních technologií mimo výuku informatiky. 52 % Aktivity využívající digitální technologie jsou patrné ve všech výukových činnostech školy. 40 % Škola prezentuje a sdílí příklady dobré praxe využití digitálních technologií mimo rámec vlastní školní komunity. 6 % Projektová výuka s využitím digitálních technologií Podíl Někteří učitelé ojediněle využívají digitální technologie při práci na výukových projektech. 24 % Škola pravidelně realizuje jednotlivé či celoškolní projekty využívající digitální technologie. 46 % Škola má zkušenosti s integrací digitálních technologií do mezipředmětových aktivit a větších projektů (např. eTwinning, Comenius). Tyto aktivity jsou součástí ŠVP. 24 % Učitelé společně s žáky pravidelně navrhují a úspěšně realizují výukové projekty využívající nejvhodnější digitální technologie, a to nejlépe se zahraniční účastí. 6 % 25 V případě komplexní inspekční činnosti bylo v navštívených hodinách výuky hodnoceno využití didaktické techniky. Ta nebyla využita v 33 % navštívených hodin výuky na středních školách. Nejčastěji nebyla didaktická technika využita v hodinách výchovných předmětů, matematiky a českého jazyka.