Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 15/43 Vyhodnocení učitelských dotazníků umožňuje rozšířit uvedené poznatky o typické způsoby rozvíjení znalostí a dovedností učitelů v oblasti práce s ICT. Primární zjištění ukazuje, že čtvrtina učitelů středních škol uvedla svou účast na akreditovaných kurzech DVPP se zaměřením na dovednosti v oblasti ICT v posledních dvou letech. Zároveň pětina učitelů 15středních škol označila získání dalších dovedností v oblasti ICT za prioritní a žádoucí směr podpory pro zlepšování své práce. Vedle učitelů informatiky byli častějšími účastníky kurzů DVPP se zaměřením na dovednosti v oblasti ICT učitelé matematiky a fyziky, naopak méně často se takto koncipovaných kurzů účastnili učitelé českého jazyka a společenskovědních předmětů. Věkově mladší učitelé se účastnili DVPP se zaměřením na dovednosti v oblasti ICT o něco méně často než učitelé s delší pedagogickou praxí. 16Nějaké formy vzdělávání (např. prezenční vzdělávání, webináře, e-learning) se zaměřením na využití ICT ve výuce se v posledním roce účastnilo 25 % učitelů středních škol, které byly navštíveny v rámci tematické inspekční činnosti. Další pětina učitelů těchto škol se takového vzdělávání účastnila před více než dvěma lety a 37 % učitelů před ještě více lety. Na druhé straně 18 % učitelů neabsolvovalo vzdělávání se zaměřením na využití ICT ve výuce vůbec, ať již z důvodu vlastního nezájmu (14 % učitelů), nebo z organizačních či časových důvodů (4 % učitelů). Opět platí, že učitelé společenskovědních předmětů (včetně českého jazyka) a mladší učitelé byli v tomto ohledu méně aktivní než učitelé informatiky, matematiky, fyziky a učitelé s delší pedagogickou praxí. Pro rozvoj znalostí a dovedností učitelů v práci s ICT může být přínosná osoba ICT koordinátora (metodika). Tabulka č. 6 ukazuje, že tuto funkci naplňuje ICT koordinátor téměř na všech středních školách navštívených v rámci tematické inspekční činnosti, což potvrzuje také skutečnost, že čtyři pětiny ICT koordinátorů označily podporu učitelům za standardní náplň své práce a více než čtyři pětiny ICT koordinátorů absolvovaly v minulosti vzdělávání zaměřené na využití ICT ve výuce. Přes tuto skutečnost je však převažující podpora ICT koordinátora učitelům ve prospěch implementace ICT do vlastní výuky ne zcela běžnou praxí. Tato role ICT koordinátora nebyla typická pro přibližně 40 % navštívených škol, na nichž ICT koordinátor plnil především roli správce sítě, případně pomáhal učitelům v jejich práci s počítačem a při řešení školní administrativy. Také odpovědi samotných ICT koordinátorů, které se týkají otázky problémů řešených v rámci jejich interakce s učiteli, podporují uvedená zjištění, když: přes 87 % ICT koordinátorů uvedlo, že se na ně učitelé nejčastěji obracejí při potřebě řešit technické problémy ve výuce; přibližně 60 % ICT koordinátorů uvedlo, že se na ně učitelé nejčastěji obracejí s žádostí o doporučení nebo konzultaci při hledání vhodného softwaru či hardwaru pro výuku; jen přibližně 30 % ICT koordinátorů uvedlo, že se na ně učitelé nejčastěji obracejí s žádostí o konzultace didaktických postupů pro využití digitálních technologií ve výuce. Také učitelé středních škol spatřují hlavní oblast podpory své práce ze strany ICT koordinátora při řešení technických problémů (86 % učitelů), když převažující podporu v oblasti didaktické uvedlo necelých 30 % učitelů. 17 15 Uváděné údaje se vztahují k dotazování učitelů v rámci komplexní inspekční činnosti. 16 Tato skutečnost je především dána jejich vyšším sebevědomím v práci s ICT, takto koncipované vzdělávání pak je méně častou prioritou profesního rozvoje mladších učitelů. 17 Uváděné údaje se vztahují k dotazování učitelů v rámci tematické inspekční činnosti.