Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 14/43 Tabulka č. 5 Rozvoj znalostí a dovedností učitelů středních škol v práci s ICT – profesní rozvoj (podíl škol s danou charakteristikou hodnoceného jevu, tematická inspekční činnost) Zájem a zapojení učitelů do vzdělávání v oblasti ICT Podíl Jen někteří učitelé mají zájem vzdělávat se v oblasti ICT. 17 % Většina učitelů má zájem o profesní růst v oblasti ICT a zúčastňuje se především vzdělávacích akcí organizovaných v rámci školy. 52 % Většina učitelů se účastní nejen celoškolních a hromadných vzdělávacích akcí, ale vzdělává se v oblasti ICT též individuálně. 30 % Učitelé mají potřebu soustavného profesního rozvoje, kterou uspokojují prostřednictvím zapojení do pracovních skupin (typ on-line), vytvářejí si osobní kontakty apod. 1 % Účast a podoba profesního rozvoje učitelů v oblasti ICT Podíl Profesní rozvoj učitelů je zaměřen na osvojení základních ICT dovedností. 3 % Někteří učitelé se účastní školení zaměřeného na využití ICT ve vzdělávání. 44 % Většina učitelů se účastní školení zaměřeného na využití ICT ve vzdělávání. 44 % Škola po dohodě se zaměstnanci připravuje program profesního rozvoje na základě plánu rozvoje celé školy a v souladu s jejími specifickými potřebami. 9 % Plánování profesního rozvoje učitelů v práci s ICT Podíl Zainteresovaní jedinci si určují potřeby pro svůj rozvoj v oblasti ICT sami. Rozvoj v oblasti ICT není vedením školy ovlivňován. 19 % Potřeby profesního rozvoje v oblasti ICT určuje všem zaměstnancům vedení školy (nebo ICT koordinátor). 44 % Školní ICT tým ve spolupráci s ICT koordinátorem připravuje program profesního rozvoje v souladu s potřebami ŠVP a podle potřeb zaměstnanců. 31 % Učitelé průběžně provádějí autoevaluaci a její výsledky promítají do společně připravovaného plánu profesního rozvoje. Navzájem si pomáhají. 6 % Spolupráce učitelů v práci s ICT Podíl Ke sdílení nápadů a příkladů dobré praxe mezi učiteli dochází jen zřídka. 6 % Ke sdílení nápadů a příkladů dobré praxe dochází jen mezi některými učiteli. 59 % Ke sdílení nápadů a příkladů dobré praxe mezi všemi učiteli dochází často, a to jak osobně, tak on-line. 32 % Sdílení nápadů a příkladů dobré praxe mezi učiteli je plně integrováno do chodu instituce a přesahuje její rámec. 3 % Školy jen velmi zřídka připravují program profesního rozvoje v oblasti ICT s využitím autoevaluace svých učitelů. Celkově tak lze i v oblasti profesního rozvoje učitelů zaměřeného na jejich kompetence v práci s ICT pozorovat významné příležitosti k posilování koncepčního přístupu škol.