Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 13/43 Tabulka č. 4 Kompetence učitelů středních škol v práci s ICT (podíl škol s danou charakteristikou hodnoceného jevu, tematická inspekční činnost) Porozumění učitelů využití ICT ve výuce Podíl Učitelé mají jen nejasné povědomí o tom, jak může ICT zlepšit kvalitu výuky. 2 % Jen někteří jednotliví učitelé rozumí výukovým možnostem technologií a umí integrovat ICT do ŠVP. 17 % Většina učitelů chápe, jak integrovat ICT do ŠVP, a ví, jak lze s jejich pomocí zlepšit kvalitu výuky. 71 % Všichni učitelé si určují vlastní metody integrace ICT a umějí je aplikovat v praxi. 10 % Sebedůvěra učitelů při práci s ICT ve výuce Podíl Učitelé mají základní znalosti, ale nemají dostatek sebedůvěry k tomu, aby uplatňovali ICT ve výuce. 5 % Mezi učiteli je vzrůstající tendence využívat ICT ve výuce a zdokonalovat se. 40 % Většina učitelů ví, jak využívat ICT ve výuce, snaží se stále zdokonalovat a pomáhat kolegům. 52 % Učitelé jsou sebejistí při využívání ICT. Svoje zkušenosti a inovativní postupy ochotně sdílejí s kolegy ve vlastní škole i mimo ni. 3 % Způsob využití ICT učiteli Podíl Učitelé využívají ICT převážně bez přímé souvislosti s výukou. 0 % Učitelé využívají ICT jako nástroj školní administrativy, pro plánování výuky i na podporu výukových činností typicky formou využití hotových materiálů. 58 % Učitelé využívají ICT tak, aby žáci měli možnost se vzdělávat formou konstruktivně pojatých předmětových i mezipředmětových aktivit. 33 % Výukové metody využívající ICT jsou orientovány na žáka. Všude ve škole je možno spatřit důkazy autentických, na poznávání orientovaných aktivit a spolupráce. 9 % Tabulka č. 5 ukazuje, že zájem o profesní rozvoj v oblasti ICT je v případě více než čtyř pětin středních škol, které byly navštíveny v rámci tematické inspekční činnosti, vlastní většině učitelů. Téměř na všech navštívených středních školách se také alespoň někteří učitelé účastní školení zaměřených na využití ICT ve vzdělávání a zároveň dochází k výměně nápadů a zkušeností mezi nimi. Méně častý je však výskyt situací (cca třetina škol), kdy by: škola připravovala program profesního rozvoje svých zaměstnanců v oblasti ICT; sdílení nápadů a zkušeností v oblasti ICT bylo běžnou praxí na úrovni celé školy. 14 14 Tuto skutečnost potvrzují také odpovědi ICT koordinátorů středních škol, kdy pouze 15 % z nich uvedlo, že pedagogové jejich škol využívají ICT ke sdílení vzdělávacích materiálů, k prezentaci vlastní práce a k získání zpětné vazby od kolegů v rámci školy.