Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 9/43 Akceptace přijaté strategie aktéry Podíl Škola nastavuje pravidla použití ICT, včetně přístupu na internet, použití mobilních telefonů apod. (např. prostřednictvím školního řádu). 38 % Škola svou strategii rozvoje v oblasti ICT upravuje v souladu se zájmy zaměstnanců, žáků, rodičů i zřizovatele a po domluvě s nimi. 42 % Škola průběžně vyvíjí a schvaluje své plány na využití ICT prostřednictvím opakovaných jednání a porad se zaměstnanci, žáky, rodiči a zřizovatelem. 14 % Škola přizpůsobuje plány rozvoje inovativního využití ICT a daří se jí je naplňovat. Dochází k posilování etického a odpovědného přístupu k využívání ICT. 6 % ICT a příprava ŠVP Podíl Plánování využití ICT se týká především aktivit zaměřených na osvojení ICT dovedností žáků. 10 % Plánování zahrnuje přípravu učitelů a orientuje se převážně na využití ICT ke zdokonalování tradičních forem výuky skupin i jednotlivců. 57 % Většina učitelů detailně plánuje způsoby integrace ICT do připravovaných vzdělávacích aktivit. 27 % Škola nejen integrovala ICT do výuky, ale věnuje čas též soustavnému hledání dalších možností zdokonalení stávajících postupů. 6 % 3.2 Materiálně-technické podmínky vzdělávání Definice informační gramotnosti žáků klade důraz na jejich schopnost využívat digitální technologie pro dosahování osobních, sociálních a vzdělávacích cílů, a proto materiálně-technické podmínky škol hrají v úvahách o rozvoji informační gramotnosti žáků zásadní roli. Tabulka č. 3 prezentuje pozitivní zjištění – sledované charakteristiky ICT infrastruktury (např. vybavenost tříd ICT, připojení školy k internetu, pořizování softwarových licencí a technická podpora) byly hodnoceny na nejnižší úrovni kvality jen v případě malého podílu středních škol navštívených během tematické inspekční činnosti. Tento poznatek je v souladu s hodnocením vybavenosti tříd didaktickou technikou během komplexní inspekční činnosti, kdy v navštívených hodinách nebyla didaktická technika k dispozici: pouze v 11 % hodin na gymnáziích; pouze v 7 % hodin maturitních oborů středních škol a v 10 % hodin nematuritních oborů středních škol; přičemž významná část uvedených podílů připadla na hodiny výchovných předmětů, v nichž obecně nejsou příležitosti k přínosnému využití ICT tak časté. Nedostatečné vybavení školy v oblasti hardwaru či softwaru vnímala jako překážku využití ICT ve své výuce také jen necelá pětina učitelů středních škol navštívených během tematické inspekční činnosti. Výše nastíněný příznivý pohled na vybavenost škol ICT infrastrukturou je však potřeba dát do kontextu zjištění dřívější tematické zprávy přímo se zaměřující na tuto problematiku, která 8upozornila na řadu nedostatků ve vybavenosti škol ICT infrastrukturou: velmi omezené možnosti škol využít digitální technologie (např. počítače a tablety) ve výuce různých předmětů současně všemi žáky třídy (tato praxe je využívána především 8 ČŠI (2017). Využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Praha: Česká školní inspekce.