Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 8/43 3 Informační gramotnost – podmínky a průběh vzdělávání V této kapitole tematické zprávy jsou shrnuta hlavní zjištění týkající se hodnocení podmínek a průběhu rozvoje informační gramotnosti především na středních školách, a to zejména na základě informací z hospitací konaných v rámci tematické inspekční činnosti, v menší míře pak s oporou v dalších využitých informačních zdrojích popsaných výše. 3.1 ICT ve strategickém řízení školy Zasazení problematiky ICT do koncepce rozvoje školy a akceptace této koncepce ze strany relevantních aktérů (učitelů, žáků a jejich zákonných zástupců, zřizovatelů, případně dalších) jsou považovány za klíčové aspekty úspěšného strategického řízení školy v oblasti ICT. 6V ideální podobě je na škole utvářeno takové vnitřní klima, v němž se sami aktéři zapojují do aktivit pro naplňování vize školy, a to včetně hledání inovativních námětů ke změnám. Problematice ICT je v koncepcích rozvoje středních škol věnována nemalá pozornost – problematika ICT byla plně zahrnuta do koncepce rozvoje na více než 70 % škol navštívených v rámci tematické inspekční činnosti. Příležitosti k dalšímu zlepšování však lze pozorovat jednak v implementaci principu strategického řízení do celého vnitřního prostředí školy (např. implementace ICT plánu jako každodenní výukové praxe učitelů, opakující se interakce mezi aktéry školy při přípravě a schvalování plánu ICT apod.), jednak v širším hledání a využití inovativních přístupů a metod práce (tabulka č. 2). Vysoký počet škol, které zahrnuly oblast ICT do koncepce svého rozvoje či do ICT plánu, avšak často na nízké kvalitativní úrovni, zmiňuje také jedna z dřívějších tematických zpráv České školní inspekce. 7Tabulka č. 2 ICT ve strategickém řízení středních škol (podíl škol s danou charakteristikou hodnoceného jevu, tematická inspekční činnost) Role ICT ve vizi školy Podíl ICT nejsou součástí vize, jsou vnímány jen na úrovni pořízení a správy vybavení. 6 % Na vizi integrace ICT do výuky pracuje jen omezená skupina učitelů. 23 % Integrace ICT je plně zahrnuta do koncepce rozvoje školy. 64 % Vize je sdílena celou školou včetně žáků, je ověřována každodenní praxí a šířena ven. 7 % ICT plán Podíl Plán se soustředí pouze na počty a rozmístění počítačů, dostupnost a rychlost připojení do sítě, potřebné programové vybavení apod. 18 % Plán je vyvíjen specializovaným týmem, jeden učitel (ICT koordinátor) nebo skupina učitelů přebírá iniciativu, přípravu i realizaci plánu ve škole. 50 % Plán je komplexně integrován do ŠVP, proces je aktivně podporován vedením školy a akceptován všemi zaměstnanci. ICT koordinátor podporuje využití ICT v celé škole. 30 % Učitelé implementují plán do každodenních výukových činností. Zaměstnanci i žáci se aktivně zapojují do hledání nových inovativních postupů a metod práce. 2 % 6 Koncepcí se zde rozumí promyšlené uvažování o směřování rozvoje v oblasti ICT a digitálních technologií v dlouhodobějším časovém horizontu, nejde tedy jen o formální „papírový dokument“. 7 ČŠI (2017). Využívání digitálních technologií v mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Praha: Česká školní inspekce.