Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 3/43 1 Úvod K hlavním úkolům České školní inspekce (dále i „ČŠI“) patří zjišťování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v návaznosti na příslušné rámcové vzdělávací programy (dále i „RVP“) a školní vzdělávací programy (dále i „ŠVP“), přičemž zájmem hodnocení ČŠI jsou vedle vzdělávacích oborů také vybrané gramotnosti žáků. 1Tato tematická zpráva představuje hlavní zjištění z hodnocení podmínek a průběhu vzdělávání a dosažené úrovně informační gramotnosti žáků na středních školách ve školním roce 2018/2019. Záměrem ČŠI prostřednictvím tematické zprávy je na základě získaných poznatků sumarizovat hlavní zjištění a formulovat doporučení k podpoře rozvoje informační gramotnosti žáků, a to na úrovni školy a jejího zřizovatele, stejně jako na úrovni vzdělávacího systému (doporučení pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy – dále i „MŠMT“). 1.1 Obecné vymezení informační gramotnosti Při realizaci hospitační činnosti, stejně jako při výběrovém zjišťování dosažené úrovně informační gramotnosti žáků, využívá Česká školní inspekce definici, která uvádí, že informační gramotnost je schopnost: 2 identifikovat a specifikovat potřebu informací v problémové situaci, najít, získat, posoudit a vhodně použít informace s přihlédnutím k jejich charakteru a obsahu, zpracovat informace a využít je k znázornění (modelování) problému, používat vhodné pracovní postupy (algoritmy) při efektivním řešení problémů, účinně spolupracovat v procesu získávání a zpracování informací s ostatními, vhodným způsobem informace i výsledky práce prezentovat a sdílet, při práci dodržovat etická pravidla, zásady bezpečnosti a právní normy, a to vše s využitím potenciálu digitálních technologií za účelem dosažení osobních, sociálních a vzdělávacích cílů. Uvedená definice informační gramotnosti je takto založena na širším pohledu na kompetence žáků, které se vážou k jejich práci s informacemi a digitálními technologiemi. I z tohoto důvodu je pro rozvoj informační gramotnosti žáků relevantní nejen vzdělávací oblast (obor) vztahující se k informatice a k informačním a komunikačním technologiím (dále jen „ICT“), ale také další vzdělávací oblasti (obory) příslušných RVP. Pro zjednodušení a lepší srozumitelnost je v dalším textu využíván pojem „předmět“ jako obecně vžitá alternativa k pojmu vzdělávací obor uváděnému v RVP a pojem „informatika“ jako označení množiny vzdělávacích oborů (předmětů) objevujících se v RVP pod různými názvy (např. informační a komunikační technologie; informatika a informační a komunikační technologie apod.). 1 ČŠI se systematicky ve dvouletém intervalu věnuje sledování a hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání v šesti gramotnostech – čtenářské, matematické a sociální v prvním dvouletém cyklu a jazykové, přírodovědné a informační ve druhém dvouletém cyklu. Takto koncipovaný přístup umožňuje ČŠI jednak identifikovat silné stránky a příležitosti rozvoje gramotnosti žáků, jednak posoudit změny, ke kterým ve dvouletém cyklu došlo. 2 ČŠI (2015). Metodika pro hodnocení rozvoje informační gramotnosti. Praha: Česká školní inspekce.