Česká školní inspekce Rozvoj informační gramotnosti na středních Čj.: ČŠIG-5490/19-G2 školách ve školním roce 2018/2019 2/43 Obsah 1 Úvod ................................................................................................................................ 3 1.1 Obecné vymezení informační gramotnosti .................................................................. 3 1.2 Zdroje informací – typy šetření a jejich základní charakteristika ............................... 4 2 Shrnutí hlavních zjištění ............................................................................................... 6 3 Informační gramotnost – podmínky a průběh vzdělávání ........................................ 8 3.1 ICT ve strategickém řízení školy ................................................................................. 8 3.2 Materiálně-technické podmínky vzdělávání ................................................................ 9 3.3 Personální podmínky vzdělávání, osoba učitele a ICT koordinátora ........................ 12 3.4 Průběh vzdělávání ...................................................................................................... 16 3.4.1 Práce s informacemi a řešení problémů ................................................................. 16 3.4.2 Využití digitálních technologií ve výuce ............................................................... 20 3.4.3 Etická pravidla a pravidla bezpečnosti při práci s digitálními technologiemi ....... 26 4 Hodnocení úrovně informační gramotnosti .............................................................. 28 4.1 Dosažená úroveň informační gramotnosti ................................................................. 28 4.2 Úroveň informační gramotnosti žáků – vztah k dalším faktorům ............................. 29 4.3 Faktory úrovně informační gramotnosti žáků – srovnání škol .................................. 31 4.4 Otázky testu informační gramotnosti ........................................................................ 32 5 Rozvoj informační gramotnosti žáků – hodnocení změn v čase ............................. 34 6 Závěry a doporučení ................................................................................................... 36 6.1 Závěry ........................................................................................................................ 36 6.2 Doporučení ................................................................................................................ 38 Seznam zkratek .................................................................................................................... 41 Příloha č. 1 – Doplňující charakteristiky šetření .................................................................. 42 Příloha č. 2 – Doplňující charakteristiky šetření .................................................................. 43