Česká školní inspekce Dopravní výchova na základních školách Čj.: ČŠIG-5596/19-G2 ve školním roce 2018/2019 29/42 využity v základním modelu hodnocení jejich vztahu ke znalostem a dovednostem žáků ve sledovaných tématech dopravněbezpečnostní problematiky. 27Tabulka č. 3 Hodnocené faktory vztahující se ke znalostem a dovednostem žáků v tématech souvisejících s dopravní výchovou (základní model) Faktor Úroveň Charakteristika Ročník žáka žák Proměnná nabývá dvou hodnot – (1) 6. ročník; a (2) 9. ročník. Pohlaví žáka žák Proměnná nabývá dvou hodnot – (1) chlapec; a (2) dívka. Status žáka se SVP žák Proměnná nabývá dvou hodnot – (1) žák se statusem žáka se SVP; a (2) žák bez statusu žáka se SVP. Studovaný obor žáka žák Proměnná nabývá dvou hodnot v závislosti na typu studovaného oboru žáka – (1) žák studující obor vzdělání s kategorií oboru K (gymnázium); a (2) žák studující obor vzdělání s kategorií oboru C (základní škola). Četnost jízdy na kole žák Proměnná nabývá pěti hodnot na základě odpovědi žáka na otázku, jak často jezdí na kole (blíže graf č. 19). Četnost návštěv dopravního hřiště žák Proměnná nabývá čtyř hodnot na základě odpovědi žáka na otázku, kolikrát doposud se svojí třídou navštívil dopravní hřiště za účelem učení, jak se chovat v silničním provozu. Hlavní zdroj informací o chování v silničním provozu žák Proměnná nabývá čtyř hodnot na základě odpovědi žáka na otázku, od koho získává nejvíce informací o tom, jak se chovat v silničním provozu – (1) škola; (2) rodiče a prarodiče; (3) kamarádi; a (4) vlastní zkušenosti. Sebehodnocení v oblasti pravidel silničního provozu žák Proměnná nabývá pěti hodnot na základě odpovědi žáka na otázku, jak dobře ovládá pravidla silničního provozu, zejména z pohledu chodce a cyklisty (blíže graf č. 25). Sebehodnocení v oblasti první pomoci žák Proměnná nabývá pěti hodnot na základě odpovědi žáka na otázku, jak dobře ovládá první pomoc pro případ, že by musel pomoci zraněnému člověku nebo člověku v bezvědomí (blíže graf č. 26). Zřizovatel školy škola Proměnná nabývá dvou hodnot – (1) veřejný zřizovatel školy; a (2) neveřejný, tj. církevní a soukromý, zřizovatel školy. Velikost školy škola Proměnná odpovídá počtu žáků 2. stupně základní školy. Socioekonomická charakteristika lokality školy škola Proměnná odpovídá indexu socioekonomických charakteristik lokality školy, které zahrnují několik socioekonomických proměnných na úrovni základních sídelních jednotek a na úrovni obce a které se vztahují k různým rokům v závislosti na dostupnosti dat. V tomto kontextu je potřeba vnímat rovněž omezení této proměnné a existenci potřeby dalšího zlepšování indikátorů na bázi robustnější a přesnější datové základny. 27 Odhadován byl hierarchický lineární regresní model se spojitou proměnnou a s využitím lme4 package – blíže BATES, D. et al. (2015). Fitting linear mixed-effects models using lme4. Journal of Statistical Software, 67(1), 1–48. Model byl odhadován současně pro žáky 6. a 9. ročníku, a to pro úspěšnost žáků ve společných otázkách testů.