Česká školní inspekce Dopravní výchova na základních školách Čj.: ČŠIG-5596/19-G2 ve školním roce 2018/2019 28/42 Grafy č. 25 a č. 26 dokládají skutečnost, že existuje početná skupina žáků, kteří nevnímají dobře své znalosti a dovednosti ve dvou důležitých tématech souvisejících s dopravní výchovou (bezpečné chování chodce a cyklisty, první pomoc). Srovnání sebehodnocení žáků s jimi dosaženými výsledky v dílčích tématech dopravněbezpečnostní problematiky (viz graf č. 24) zároveň nastiňuje možnost výskytu situací, kdy se žák domnívá, že dané téma problematiky dobře ovládá, nicméně jeho výsledky tomu plně neodpovídají. Výskyt takové situace se jeví jako pravděpodobnější u tématu první pomoci a také v případě žáků 6. ročníku, kteří nehodnotili své znalosti a dovednosti v obou uvedených tématech hůře než žáci 9. ročníku. Toto zjištění může souviset s nižší pozorností, která je tématům dopravněbezpečnostní problematiky věnována ve vyšších ročnících 2. stupně základní školy. Hůře své znalosti a dovednosti v obou hodnocených tématech hodnotili ti žáci, kteří na kole nejezdí vůbec či skoro vůbec. Chlapci 9. ročníku pak vnímali své znalosti a dovednosti týkající se zvládnutí pravidel silničního provozu lépe než dívky stejného ročníku. Graf č. 25 Zvládnutí pravidel silničního provozu v roli chodce a cyklisty – sebehodnocení žáků (podíl žáků uvádějících danou odpověď, výběrové zjišťování znalostí a dovedností žáků) Graf č. 26 Zvládnutí první pomoci v případě potřeby pomoci zraněnému člověku či člověku v bezvědomí – sebehodnocení žáků (podíl žáků uvádějících danou odpověď, výběrové zjišťování znalostí a dovedností žáků) 4.2 Faktory úspěšnosti žáků v testu dopravněbezpečnostních témat Znalosti a dovednosti žáků v tématech souvisejících s dopravní výchovou jsou přirozeně ovlivňovány řadou dílčích faktorů, přičemž vybrané faktory, které jsou definované na úrovni žáka i školy, jsou hodnoceny v této kapitole. Tabulka č. 3 podává přehled faktorů, které jsou 0 %20 %40 %60 %80 %100 %6. ročník9. ročníkdobře, v silničním provozu se umímchovat bezpečněcelkem dobře, ve většině situací si vímradynevím, netroufám si to posouditznám jen ta nejdůležitější pravidlabezpečného chovánípravidla silničního provozu spíšneznám0 %20 %40 %60 %80 %100 %6. ročník9. ročníkdobře, uměl/a bych pomoci ve většiněsituacícelkem dobře, ale spíše v jednoduššíchsituacíchnevím, netroufám si to posouditmoc ne, ve většině případů bychnevěděl/a, co dělatprvní pomoc neovládám, nikdo mě tonenaučil