Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 41/43 zaměřit pozornost na horší výsledky studijně nezaměřených žáků, ale rovněž na slabší výsledky chlapců a obecně výsledky všech žáků v krajích s dlouhodobě nedostatečnými výsledky. Výsledky žáků související se čtenářskou gramotností byly ověřovány rovněž v rámci národních zjišťování realizovaných Českou školní inspekcí. Ve školním roce 2012/2013 byl český jazyk zařazen mezi hodnocené předměty ve druhé celoplošné generální zkoušce ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání, a to na úrovni žáků 5. a 9. ročníku základní školy. Průměrná 24úspěšnost žáků ve společné části testů z českého jazyka dosahovala poměrně vysokých hodnot – 70 % pro žáky 5. ročníku a 73 % pro žáky 9. ročníku. Výsledky žáků ve čtenářské gramotnosti byly dále ověřovány v rámci výběrového zjišťování výsledků žáků 6. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a 1. ročníku vybraných oborů středních škol ve školním roce 2015/2016. I v tomto případě 25dosáhli žáci základních škol poměrně vysoké úspěšnosti – 71 % –, naopak úspěšnost žáků vybraných oborů středních škol byla výrazně nižší – 48 % – a vyvolala úvahy o nedostatečné úrovni čtenářských dovedností významné skupiny žáků (žáci nematuritních učebních oborů). Ve školním roce 2016/2017 byl český jazyk opětovně předmětem hodnocení v rámci zjišťování výsledků žáků 5. a 9. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. 26V tomto šetření dosáhli žáci průměrné úspěšnosti, která více méně odpovídala očekávání, konkrétně pak 61 % v případě žáků 5. ročníku a 65 % v případě žáků 9. ročníku základní školy. Konečně výsledky českých žáků ve čtenářské gramotnosti jsou dlouhodobě sledovány prostřednictvím mezinárodních šetření PISA a PIRLS. V případě šetření PISA lze pozorovat tendenci horšících se výsledků žáků ve čtenářské gramotnosti za období 2000–2009 a následně zlepšení mezi roky 2009 a 2015. Výsledky českých žáků ovšem zůstávají pod průměrem zemí OECD. Naopak výsledky šetření PIRLS za období 2001–2016 ukazují na zlepšení výsledků 27českých žáků za celé období 2001–2016, s mírným zhoršením mezi roky 2011–2016. 28 24 ČŠI (2013). Závěrečná zpráva o přípravě, průběhu a výsledcích druhé celoplošné generální zkoušky ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání (ve školním roce 2012/2013 pilotovaném na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol). Praha: Česká školní inspekce. 25 ČŠI (2016). Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. 26 ČŠI (2017). Výběrové zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol ve školním roce 2016/2017. Závěrečná zpráva. Praha: Česká školní inspekce. 27 BLAŽEK, R., PŘÍHODOVÁ, S. (2016). Mezinárodní šetření PISA 2015. Národní zpráva. Přírodovědná gramotnost. Praha: Česká školní inspekce. 28 JANOTOVÁ, Z., TAUBEROVÁ, D., POTUŽNÍKOVÁ, E. (2016). Mezinárodní šetření PIRLS 2016. Národní zpráva. Praha: Česká školní inspekce.