Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 38/43 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření Tabulka č. 12 zachycuje pro vybrané ukazatele strukturu vzorku škol a jejich žáků, kteří se účastnili zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ. V případě žáků 2. ročníku SŠ byla v hodnocení využita struktura vymezující šest skupin oborů vzdělání, kdy dílčí obory vzdělání byly do definovaných skupin zařazeny s využitím metodického postupu skládajícího se ze dvou kroků: V prvním kroku byly vymezeny dvě skupiny oborů vzdělání v návaznosti na kategorie dosaženého vzdělání podle Klasifikace kmenových oborů vzdělání, a to obory kategorie K (gymnázium) a obory kategorií H a E (střední vzdělání s výučním listem). Ve druhém kroku byly maturitní obory vzdělání (kategorie L a M podle Klasifikace kmenových oborů vzdělání) zařazeny do jedné ze čtyř skupin oborů vzdělání označených jako přírodovědné, technické, společenské a umělecké. Zařazení maturitních oborů vzdělání (kategorie L a M) do čtyř vymezených skupin oborů bylo provedeno ve dvou krocích. V prvním kroku šlo o hierarchické shlukování oborů vzdělání na základě podobnosti struktury jejich rámcového rozvržení obsahu vzdělávání podle RVP daného oboru. Ve druhém kroku byla výsledná podoba vymezených skupin oborů vzdělání posuzována podrobněji s ohledem na celkové zaměření oboru, přičemž v odůvodněných případech došlo k reklasifikaci „hraničních“ oborů vzdělání mezi definovanými skupinami. Tabulka č. 12 Počty škol a žáků ve vzorku pro zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti v 9. ročníku ZŠ a ve 2. ročníku SŠ 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Počet škol Počet žáků (z toho žáci se SVP) Počet škol Počet žáků (z toho žáci se SVP) Struktura podle skupin oborů vzdělávání Obory K – gymnázium - - 45 2 668 (21) Obory L a M – přírodovědné - - 31 988 (55) Obory L a M – technické - - 42 1 730 (58) Obory L a M – společenské - - 66 2 373 (98) Obory L a M – umělecké - - 13 329 (18) Obory H a E - - 14 480 (48) Struktura podle zřizovatele Veřejný 158 4 707 (354) 112 7 500 (206) Neveřejný 5 51 (4) 39 1 068 (92) Struktura podle velikosti školy 1. tercil škol 54 745 (53) 50 1 231 (35) 2. tercil škol 55 1 459 (105) 51 2 889 (177) 3. tercil škol 54 2 554 (200) 50 4 448 (86) Pozn.: V případě struktury vzorku podle skupin oborů vzdělávání je součet škol vyšší, než je celkový počet škol, a to z toho důvodu, že jedné škole mohl být přiřazen vyšší počet skupin oborů vzdělávání v návaznosti na klasifikaci dílčích oborů školy.