Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 30/43 Graf č. 20 Porovnání úspěšnosti žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ v řešení otázek testu 5 Vybrané aspekty rozvoje čtenářské gramotnosti Hodnocení rozvoje čtenářské gramotnosti se zaměřilo na tři dílčí aspekty, a to na překážky rozvoje čtenářské gramotnosti pohledem učitelů, na posouzení vybraných faktorů rozvoje čtenářské gramotnosti žáků na školách kategorizovaných do dvou skupin – škol s nadprůměrnou a s podprůměrnou úspěšností žáků v testu čtenářské gramotnosti – a konečně na porovnání hlavních zjištění šetření realizovaných ve školních letech 2015/2016 a 2017/2018. 5.1 Překážky rozvoje čtenářské gramotnosti pohledem učitelů Pro rozpoznání možností lepšího rozvoje čtenářské gramotnosti žáků jsou cenné poznatky o překážkách, které jsou v tomto směru vnímány ze strany učitelů. Učitelé základních i středních škol shodně označují za nejvýznamnější překážku účinnějšího rozvoje čtenářské gramotnosti obecný nezájem žáků o vlastní vzdělávání, případně spojený s nízkou oblíbeností -10 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozdíl úspěšnosti žáků 2. ročníku SŠ a 9. ročníku ZŠ v otázceúspěšnost žáků 2. ročníku SŠ v otázce