Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 26/43 Graf č. 19 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ podle regionálního umístění školy Významnost charakteristik žáků a škol pro rozdíly v úspěšnosti v testu Úspěšnost žáků v testu čtenářské gramotnosti může být nestejnou měrou ovlivněna různými charakteristikami žáků či jejich škol. Horší výsledky žáků škol nacházejících se v daném kraji mohou být například spojeny s nižším zastoupením gymnazistů ve vzorku žáků, nikoli regionálním umístěním školy. Proto byla významnost charakteristik žáků a jejich škol uvedených v této kapitole hodnocena společně, a to s využitím modelu, do něhož byly zařazeny všechny uvedené charakteristiky a čtyři další proměnné : 16 vztah žáka k výuce českého jazyka (oblíbenost českého jazyka), snaha a aktivita žáka ve výuce a při učení se českému jazyku, postoj žáka k výzvám v učení se českému jazyku, interakce žáka se spolužáky v učení se českému jazyku. Cílem tohoto postupu bylo posoudit významnost hodnocených charakteristik žáků a jejich škol při zohlednění vlivu dalších proměnných. Nejvýznamnější číselné charakteristiky jsou uvedeny v tabulce č. 14 v příloze č. 4. V případě žáků 9. ročníku ZŠ jsou rozdíly v dosažené úrovni čtenářské gramotnosti nejvýznamněji spojeny se dvěma charakteristikami žáka – se známkou žáka z českého jazyka na vysvědčení a s postojem žáka k výzvám v učení se českému jazyku. Vedle dovedností žáků 16 Viz kapitola 3.2 pro metodiku konstrukce prvních tří proměnných a graf č. 8 pro dílčí proměnné, které jsou využity pro vytvoření čtvrté proměnné, a to stejným metodickým postupem jako v případě prvních tří proměnných (viz kapitola 3.2). 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %ÚsteckýOlomouckýKarlovarskýPlzeňskýVysočinaKrálovéhradeckýJihomoravskýMoravskoslezskýStředočeskýJihočeskýLibereckýPardubickýPrahaZlínský9. ročník ZŠ2. ročník SŠ