Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 25/43 Graf č. 17 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ podle velikosti školy Velikost obce školy Žáci 9. ročníku ZŠ i žáci 2. ročníku SŠ navštěvující školy, které se nacházejí v menších obcích, dosáhli nižší průměrné úspěšnosti v testu čtenářské gramotnosti než žáci škol, které jsou lokalizovány ve větších městech (viz graf č. 18). Rozdíly v průměrné úspěšnosti žáků vzhledem k velikosti obce školy jsou ovšem poměrně malé (nejvíce 3 p.b. při srovnání průměrné úspěšnosti žáků 9. ročníku škol v tercilech škol největších a nejmenších obcí). Na druhou stranu je možné připomenout, že zjištění o lepších výsledcích žáků škol nacházejících se ve větších obcích přinesla rovněž zjišťování výsledků žáků realizovaná ve školních letech 2015/2016 (čtenářská gramotnost) a 2016/2017 (český jazyk). Vedle možných faktorů zmíněných v předchozím odstavci (zejména socioekonomický status obyvatel) zde může specificky ve vztahu ke čtenářské gramotnosti hrát roli například obtížnější přístup k veřejné knihovně v malých obcích. Graf č. 18 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ podle velikosti obce školy Regionální umístění školy Rozdíly mezi kraji byly v případě zjišťování výsledků čtenářské gramotnosti pozorovány jak v případě žáků 9. ročníku ZŠ, tak v případě žáků 2. ročníku SŠ, přičemž rozpětí mezi nejnižší a nejvyšší hodnotou bylo v případě žáků 9. ročníku 9 p.b. a v případě žáků 2. ročníku SŠ 13 p.b. (viz graf č. 19). Významný vliv na dosaženou úspěšnost žáků však mají další faktory (např. odlišná struktura studovaných oborů žáků středních škol); s ohledem na to se jako nejvýznamnější ukazuje být nižší úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ navštěvujících školy v Ústeckém kraji. Takový poznatek se bohužel opakovaně vyskytuje v různých zjišťováních výsledků, kterých žáci dosahují nejen ve čtenářské gramotnosti. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %1. tercil škol2. tercil škol3. tercil škol9. ročník ZŠ2. ročník SŠ0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %1. tercil škol2. tercil škol3. tercil škol9. ročník ZŠ2. ročník SŠ