Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 24/43 Zřizovatel školy Hodnocení rozdílů ve výsledcích žáků vzhledem k typu zřizovatele školy je zachyceno v grafu č. 16. Žáci veřejných škol dosáhli ve zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti podobné průměrné úspěšnosti jako žáci neveřejných škol v případě žáků 9. ročníku ZŠ a naopak výrazně vyšší průměrné úspěšnosti v případě žáků 2. ročníku SŠ (o 11 p.b.). Žáci 2. ročníku neveřejných středních škol překvapivě dosáhli pouze obdobné průměrné úspěšnosti jako žáci 9. ročníku ZŠ. Lepší výsledky žáků 2. ročníku veřejných SŠ jsou zachovány i při kontrole vlivu dalších proměnných, včetně struktury žáků podle studovaných skupin oborů vzdělání. Vedle vyšší úspěšnosti v testu čtenářské gramotnosti lze u žáků 2. ročníku veřejných SŠ zaznamenat také lepší průměrnou známku na vysvědčení z českého jazyka, vyšší oblíbenost českého jazyka a také lepší postoj žáků k výzvám spojeným s výukou a učením českého jazyka. Graf č. 16 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ podle typu zřizovatele školy Velikost školy Z hlediska velikosti školy dosáhli žáci 9. ročníku ZŠ i žáci 2. ročníku SŠ, kteří studují na školách s vyšším počtem žáků (3. tercil škol), o něco vyšší průměrné úspěšnosti v testu čtenářské gramotnosti (viz graf č. 17). V případě žáků 2. ročníku SŠ jsou však tyto rozdíly 14dány vlivem dalších proměnných, především odlišné struktury žáků podle studovaných skupin oborů . Nejvyšší významnost tak mají o něco horší výsledky žáků tercilu základních škol 15s nejnižším počtem žáků. Svou roli zde mohou hrát například některé nevýhody umístění školy v malých obcích (např. socioekonomické charakteristiky obyvatel), a to rovněž s ohledem na skutečnost, že nejsou pozorovány horší charakteristiky žáků nejmenších škol týkající se vztahu, aktivity či ambicióznosti k českému jazyku, stejně jako jejich známky na vysvědčení z českého jazyka. 14 Analogické zjištění o vyšší průměrné úspěšnosti žáků 9. ročníku větších ZŠ bylo pozorováno rovněž v závěrech zjišťování výsledků žáků 9. ročníku ZŠ v českém jazyce ve školním roce 2016/2017. 15 Zde se především jedná o vyšší zastoupení žáků gymnázií ve skupině největších škol a naopak nižší zastoupení těchto žáků ve skupině nejmenších škol. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %veřejnýneveřejný9. ročník ZŠ2. ročník SŠ