Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 23/43 Graf č. 14 Rozložení výsledků žáků 2. ročníku SŠ podle skupin oborů vzdělání a podle celkové úspěšnosti Známka žáka z českého jazyka na konci předchozího školního roku Známku z českého jazyka lze chápat jako jeden z ukazatelů dosahovaných výsledků žáků, proto je důvodné očekávat její úzký vztah k dosažené úrovni čtenářské gramotnosti. Graf č. 15 tento předpoklad potvrzuje jak pro žáky 9. ročníku ZŠ, tak pro žáky 2. ročníku SŠ. Žáci mající na konci předchozího školního roku lepší známku z českého jazyka dosáhli vyšší průměrnou úspěšnost v testu, přičemž silněji se tento vztah ukazuje v případě žáků 9. ročníku ZŠ. To svědčí o tom, že školní klasifikace žáků v českém jazyce je poměrně validním indikátorem sledovaných dovedností žáků ve sledovaných aspektech čtenářské gramotnosti. Graf č. 15 Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ a 2. ročníku SŠ podle známky z českého jazyka na konci předchozího školního roku 0 %10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %obory H a Eobory L a M – společenskéobory L a M – technickéobory L a M – uměleckéobory L a M – přírodovědné obory K – gymnázium0–20 %21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %známka 4 nebo 5známka 3známka 2známka 19. ročník ZŠ2. ročník SŠ