Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 22/43 Studovaný obor žáka (pouze 2. ročník SŠ) Žáci gymnázií dosáhli podle očekávání výrazně vyšší průměrné úspěšnosti (o více než 16 p.b.) než žáci ostatních oborů vzdělání. Lze však najít i žáky nestudující obor gymnázium, kteří v testu dosáhli velmi dobrého výsledku nad 80 % (viz graf č. 13). Graf č. 13 Rozložení počtu žáků 2. ročníku SŠ oboru gymnázium a ostatních oborů podle celkové úspěšnosti v jednotlivých pásmech po 10 % Vyšší průměrná úspěšnost žáků studujících obor gymnázium je patrná i z podrobnějšího členění ostatních oborů vzdělání (viz tabulka č. 9). Rozdíly v průměrné úspěšnosti žáků jednotlivých negymnaziálních skupin maturitních oborů jsou malé, s výjimkou nižší průměrné úspěšnosti žáků skupiny společenských oborů (zajímavá je shoda s nižšími ambicemi žáků této skupiny oborů uváděnými v kapitole 3.2). Tabulka č. 9 Průměrná úspěšnost žáků 2. ročníku SŠ podle skupin oborů vzdělání (v %) Skupiny oborů vzdělání Průměrná úspěšnost Obory K – gymnázium 67,1 Obory L a M – přírodovědné 55,1 Obory L a M – umělecké 54,9 Obory L a M – technické 53,0 Obory L a M – společenské 49,4 Obory H a E (nematuritní obory) 33,6 Z rozložení počtu žáků podle úspěšnosti je patrné, že pouze v případě žáků gymnázií dosáhla více než polovina žáků požadované úspěšnosti nad 60 %. Naopak znepokojivé je, že plná pětina žáků nematuritních oborů nedosáhla ani 20% úspěšnosti odpovědí na otázky testu (viz graf č. 14); obtížnost úloh přitom vycházela z požadavků RVP pro základní vzdělávání. 0 %5 %10 %15 %20 %25 %30 %35 %40 %20 % améně21–30 % 31–40 % 41–50 % 51–60 % 61–70 % 71–80 % 81–90 % 91–100 %podíl žákůúspěšnost v testu žáci oboru gymnáziumžáci ostatních oborů