Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 21/43 Graf č. 11 Rozložení podílu žáků 9. ročníku ZŠ podle celkové úspěšnosti a podle pohlaví Celkové rozložení úspěšnosti žáků 2. ročníku SŠ při řešení zadaných úloh z oblasti čtenářské gramotnosti ukazuje nižší rozdíly mezi dosaženými výsledky dívek a chlapců, než tomu bylo v případě žáků 9. ročníku ZŠ (viz graf č. 12). I v tomto případě jsou chlapci častěji zastoupeni v oblasti nižších dosažených úspěšností, nicméně rozdíly oproti dívkám jsou méně zřetelné (rozdíl průměrné úspěšnosti dívek a chlapců je již jen 1,3 p.b). Za pozornost stojí, že analogické poznatky poskytlo také zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků středních škol ve školním roce 2015/2016. Lepší výsledky dívek lze obecně dát pravděpodobně do souvislosti s jejich vyšší oblíbeností českého jazyka a vyšší aktivitou při výuce a učení (viz kapitola 3.2). Graf č. 12 Rozložení podílu žáků 2. ročníku SŠ podle celkové úspěšnosti a podle pohlaví 0 %1 %2 %3 %4 %5 %6 %7 %048 12 16 20 24 30 34 38 42 46 50 56 60 64 68 72 78 82 86 90 94 98podíl žákůúspěšnost v testu (%)chlapcidívky0 %1 %2 %3 %4 %5 %6 %048 12 16 20 24 30 34 38 42 46 50 56 60 64 68 72 78 82 86 90 94 98podíl žákůúspěšnost v testu (%)chlapcidívky