Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 20/43 Průměrná úspěšnost žáků 2. ročníku SŠ v testu čtenářské gramotnosti činila 56 %, což je o 11 p.b. lepší výsledek než průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ , stále ale ještě jde 13o výsledek pod očekávanou průměrnou úspěšností. Žáci řešící pouze základní verzi testu dosáhli průměrné úspěšnosti 46 %, žáci řešící rozšířenou verzi testu dosáhli v základní části testu průměrné úspěšnosti 69 %. Při zahrnutí všech otázek klesá průměrná úspěšnost žáků řešících rozšířenou verzi testu na 63 %. Úspěšnost žáků se SVP byla výrazně nižší (45 %; pravděpodobně ze stejných důvodů jako u žáků se SVP navštěvujících 9. ročník – velké množství textu), přičemž žáci se SVP řešící přizpůsobenou verzi testu dosáhli výrazně vyšší úspěšnosti (52 %) než žáci se SVP, kteří řešili základní verzi testu bez přizpůsobení (39 %). Z rozdělení žáků podle celkové úspěšnosti (viz graf č. 10) plyne, že necelá pětina žáků (19 %) dosáhla slabého výsledku v testu, tj. vyřešila správně méně než dvě pětiny otázek. Naproti tomu více než dvě pětiny žáků (44 %) vyřešily správně více než tři pětiny otázek a šest procent žáků dosáhlo výborného výsledku, tj. více než čtyři pětiny správných odpovědí. Ve 23 % škol dosáhly očekávané úspěšnosti alespoň dvě třetiny žáků, ve 39 % škol však takových žáků byla méně než třetina, a v 7 % škol dokonce žádný žák. Znepokojivé je však zjištění, že ani v jedné škole nedosáhli všichni žáci požadované úspěšnosti 60 %, odpovídající přitom minimálním požadavkům v okruhu zahrnutých (vybraných) výstupů RVP. Graf č. 10 Rozložení výsledků žáků 2. ročníku SŠ podle celkové úspěšnosti v testu 4.3 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti podle vybraných charakteristik žáků a jejich školy Ve snaze porozumět výsledkům žáků a jejich souvislostem byly posouzeny rozdíly ve výsledcích podle vybraných charakteristik žáka a školy, kterou navštěvuje. Pohlaví žáka Rozložení úspěšnosti žáků 9. ročníku ZŠ v testu ukazuje, že dívky řešily test úspěšněji než chlapci (v průměru o 2,4 p.b.), přičemž nepříznivě je třeba hodnotit zejména vysoký počet chlapců dosahujících velmi nízké procentní úspěšnosti v testu (viz graf č. 11). Obdobný závěr vyplynul také ze zjišťování výsledků žáků ZŠ ve školních letech 2015/2016 a 2016/2017 a uvádí jej také národní zprávy k mezinárodním šetřením PISA a PIRLS. 13 Protože do výběrového souboru žáků 9. ročníku ZŠ nejsou zařazeni žáci víceletých gymnázií, bylo by vhodnější za účelem srovnání z výběrového souboru žáků 2. ročníku SŠ vyřadit žáky šestiletých a osmiletých gymnázií. Pak by průměrná úspěšnost žáků 2. ročníku SŠ byla 53 % a rozdíl mezi oběma ročníky by činil 8 p.b. ve prospěch žáků středních škol. 3 %16 %37 %38 %6 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %20 % a méně21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %