Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 19/43 otázek pro stejný čas vyhrazený pro řešení. Tabulka č. 8 uvádí počty žáků řešících jednotlivé 12verze testu. Tabulka č. 8 Počty žáků řešících jednotlivé typy testů Typ testu 9. ročník ZŠ 2. ročník SŠ Základní verze testu 3 984 5 110 Rozšířená verze testu 774 3 458 Přizpůsobený test pro žáky se SVP 216 149 Pro zajištění formulace srovnatelných závěrů je další hodnocení založeno na základní verzi testu, a to i v případě žáků, kteří řešili jeho rozšířenou verzi. Do výsledků jsou rovněž zahrnuty výsledky žáků se SVP s tím, že výsledek žáků se SVP je na vybraných místech uveden zvlášť. Ve vhodných případech je doplněna rovněž informace o výsledcích žáků v rozšířené verzi testu. 4.2 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti Průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku ZŠ v testu čtenářské gramotnosti činila 45 %. Vzhledem k tomu, že na základě expertního posouzení byla minimální očekávaná úspěšnost stanovena na 60 %, je třeba dosažený průměrný výsledek hodnotit jako neuspokojivý. Žáci řešící pouze základní verzi testu dosáhli průměrné úspěšnosti 41 %, zatímco žáci řešící také rozšířenou verzi testu (žáci úspěšnější v úvodních úlohách) dosáhli průměrné úspěšnosti v základní části testu 65 % (při zahrnutí všech otázek klesá průměrná úspěšnost žáků řešících rozšířenou verzi testu na 58 %). Úspěšnost žáků se SVP byla nižší, když odpovídala hodnotě 36 %, přičemž žáci se SVP řešící přizpůsobenou verzi testu dosáhli vyšší úspěšnosti (39 %) než žáci se SVP, kteří řešili verzi testu bez přizpůsobení (32 %). Jakkoli byl test pro žáky se SVP kratší, stále se do výsledku pravděpodobně promítlo značné množství textu a menší rychlost čtení těchto žáků. Z rozdělení žáků podle celkové úspěšnosti (viz graf č. 9) plyne, že poměrně vysoká skupina žáků (40 %) dosáhla slabšího výsledku v testu čtenářské gramotnosti, tj. vyřešila správně méně než dvě pětiny otázek. Naproti tomu necelá pětina žáků (18 %) vyřešila správně více než tři pětiny otázek, pouze procento žáků pak dosáhlo výborného výsledku, tj. více než čtyři pětiny správných odpovědí. Nepříznivý je fakt, že v žádné ze škol nedosáhly očekávané úspěšnosti alespoň dvě třetiny žáků – ve velké většině škol (87 % škol) dosáhla očekávané úspěšnosti méně než třetina žáků, ve 12 % škol dokonce očekávanou úspěšnost nedosáhl žádný žák. Graf č. 9 Rozložení výsledků žáků 9. ročníku ZŠ podle celkové úspěšnosti v testu 12 Účast žáků se SVP byla nepovinná a rozhodoval o ní ředitel školy; podle vlastního uvážení o míře SVP pro jednotlivé žáky vybral buď běžnou, nebo zkrácenou verzi testu. 6 %34 %42 %17 %1 %0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %20 % a méně21–40 %41–60 %61–80 %81–100 %