Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 18/43 Graf č. 8 Postoj žáků k interakcím se spolužáky ve výuce a při učení českého jazyka (podíl souhlasných odpovědí žáků) 4 Dosažená úroveň čtenářské gramotnosti Zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti žáků se zaměřilo na ověřování míry zvládnutí obecnějších dovedností a schopností žáků využívat poznatky vztahující se ke čtenářské gramotnosti, především pak v oblastech: vyhledání informací v textu, které jsou v něm přímo uvedené, identifikace hlavního sdělení textu, vyvození informací na základě textu, v němž tato informace není přímo uvedena, a to včetně využití vlastního úsudku a kritického posouzení pravdivosti sdělení textu, identifikace autorského záměru textu, respektive postoje autora textu a rozpoznání manipulativních prvků v textech. 4.1 Výběrové zjišťování výsledků žáků – základní charakteristika testu Pro hodnocení úrovně zvolených aspektů čtenářské gramotnosti byl využit test zadávaný prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET. Test pro žáky 9. ročníku ZŠ i 2. ročníku SŠ zahrnoval shodné otázky a byl připraven ve dvou verzích. 10Základní verze testu obsahovala celkem 40 úloh dále členěných na 46 otázek, přičemž tyto úlohy řešili všichni žáci. Rozšířená verze testu pak byla o 8 úloh členěných na 12 otázek delší. 11O tom, zda žák řešil základní verzi testu, nebo rozšířenou verzi testu, rozhodla jeho úspěšnost v úvodních úlohách; rozšířenou verzi testu řešili ti žáci, kteří v nich dosáhli úspěšnosti vyšší než 67 %. Test byl připraven rovněž v částečně přizpůsobené verzi pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (dále i „SVP“) – přizpůsobení spočívalo zejména v nižším počtu 10 Do výběrového souboru žáků 9. ročníku ZŠ nebyli zařazeni žáci víceletých gymnázií. 11 Forma testu s rozvětvením byla použita vzhledem k očekávaným významným rozdílům v úrovni dovednosti žáků s cílem poskytnout dostatek úkolů i žákům s vyšší úrovní ověřovaných dovedností. 0 % 10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %Nerad/a v češtině pracuji se svými spolužáky.Když pracuji s ostatními, nesděluji jim svémyšlenky a nápady.Co napadá v češtině mé spolužáky, mě nezajímá.Snažím se pomáhat těm, kterým to v češtině nejde.V hodinách češtiny přemýšlím nad tím, co říkajíostatní.Snažím se pochopit myšlenky svých spolužáků.Snažím se pracovat se spolužáky, kteří mi mohoupomoci.9. ročník ZŠ2. ročník SŠ