Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 15/43 Aprobovaní učitelé pro daný předmět využívají v hodině významně více čtenářských činností žáka než učitelé neaprobovaní, a to včetně hodnocení obsahu a formy textu (naopak délka praxe učitele není významným diferencujícím faktorem počtu činností vztahujících se k práci žáka s textem). Český jazyk a literatura je podle očekávání předmět, ve kterém žáci vykonávají jak vyšší počet činností, tak náročnější úkoly vztahující se k práci s textem, a to včetně hodnocení obsahu a formy textu. Častější je práce s texty také ve výuce cizího jazyka a výchovy k občanství. Naopak situace spojené s rozvojem čtenářské gramotnosti žáků jsou méně časté především v matematice, dále pak ve fyzice, chemii, odborných předmětech a zeměpise. Zde existuje významný potenciál pro rozvoj čtenářské gramotnosti zařazením vhodných činností pro práci s textem při respektování vzdělávacích cílů daných vzdělávacích oborů. Obdobná zjištění přineslo také šetření čtenářské gramotnosti ve školním roce 2015/2016 – s tím rozdílem, že v aktuálním hodnocení se různorodé činnosti žáka vyskytly ve vyšším podílu navštívených hodin. Tabulka č. 5 Činnosti žáka vztahující se k práci s textem (podíl navštívených hodin s výskytem jevu) Posuzovaný jev ZŠ SŠ Celkem Žáci vyhledávají v textu informace, které jsou tam přímo uvedené. 85 % 81 % 84 % Žáci pátrají po tom, co jim text sděluje. 74 % 72 % 73 % Žáci vyvozují informace, které nejsou přímo uvedené v textu. 68 % 68 % 68 % Žáci shrnují naučný text vlastními slovy. 49 % 42 % 46 % Žáci formulují ústně svou osobní odezvu na text. 45 % 48 % 46 % Žáci pracují na čtenářských úkolech ve dvojicích a ve skupinách. Úkoly umožňují smysluplné zapojení a učení všech žáků. 41 % 39 % 40 % Žáci vyjadřují výrazným čtením své porozumění významu textu. 41 % 31 % 37 % Žáci si sami kladou otázky k textu, na které v textu není přímo uvedená odpověď, a pokoušejí se sami nebo ve skupině na ně odpovědět. 35 % 37 % 36 % Žáci vyhledávají v textu postavy, místo děje, klíčové události a zápletku. 31 % 31 % 31 % Žáci posuzují, zda či do jaké míry text naplňuje účel, s nímž ho četli. 29 % 29 % 29 % Žáci zkoumají strukturu textu. 24 % 29 % 26 % Žáci pátrají po tom, jaký je autorský záměr a zamýšlený adresát naučného i beletristického textu. 20 % 33 % 25 % Žáci převyprávějí děj textu vlastními slovy. 24 % 23 % 23 % Žáci zkoumají, jak autor pracuje s jazykem. 20 % 28 % 23 % Žáci si stanovují účel čtení. 21 % 21 % 21 % Žáci formulují písemně svou osobní odezvu na text. 15 % 15 % 15 % Žáci porovnávají dva nebo více textů, hledají shody a rozdíly. 15 % 14 % 15 %