Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 14/43 podpory žákům pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Uvedené poznatky do značné míry odpovídají závěrům obdobného šetření ze školního roku 2015/2016 . 6Tabulka č. 2 Práce učitele se čtenářskými cíli (podíl navštívených hodin s výskytem jevu) Posuzovaný jev ZŠ SŠ Celkem Učitel seznámí žáky se čtenářskými cíli práce. 66 % 57 % 62 % Učitel zařídí, aby žáci cílům rozuměli. 63 % 56 % 60 % Učitel formuluje cíle jako činnosti čtenáře – co bude žák umět jako čtenář. 42 % 42 % 42 % Učitel nechává žáky vyhodnotit, nakolik cílů dosáhli. 29 % 22 % 26 % Učitel nechává žáky uvést, co jim pomohlo v učení – k dosažení cílů. 12 % 11 % 12 % Tabulka č. 3 Učitelova podpora žákům během výuky pro rozvoj čtenářské gramotnosti (podíl navštívených hodin s výskytem jevu) Posuzovaný jev ZŠ SŠ Celkem Učitel v hodině dává najevo respekt k žákovu čtenářskému úsilí a k jeho porozumění textu. 76 % 73 % 75 % Učitel dává žákům najevo vysoká očekávání a zřetelně vyjadřuje důvěru, že náročných očekávání s ním dosáhnou. 63 % 61 % 62 % Učitel poskytuje každému žáku, jehož vztah ke čtení, vytrvalost a odolnost jsou nízké, účinnou podporu. 49 % 37 % 44 % Pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků je přirozeně žádoucí, aby žákům byly vytvářeny příležitosti k práci s textem. Taková možnost, ať již v podobě práce s texty z učebnice, nebo v podobě práce s autentickými texty, byla pozorována téměř ve všech navštívených hodinách 7(95 %), přičemž na základních školách žáci častěji pracovali s texty z učebnic, zatímco na středních školách s texty autentickými (viz tabulka č. 4). Žákova práce s texty z učebnic byla častější v cizích jazycích, přírodopise/biologii, dějepisu a zeměpisu, autentické texty byly více využívány ve výchově k občanství, odborných předmětech, fyzice, přírodopise/biologii a českém jazyce. Významné rozdíly nebyly v tomto ohledu pozorovány ani vzhledem k aprobovanosti učitele, ani vzhledem k délce jeho praxe. Tabulka č. 4 Žákova práce s různými typy textů (podíl navštívených hodin s výskytem jevu) Posuzovaný jev ZŠ SŠ Celkem Žáci pracují s texty z učebnice nebo z čítanky. 65 % 41 % 58 % Žáci pracují s autentickými (neučebnicovými, nečítankovými) texty. 55 % 63 % 58 % Žáci pracují se sadami různých textů k témuž tématu/úkolu. 32 % 31 % 31 % Tři typy činností žáků vztahující se k práci s textem se objevovaly v hodinách nejčastěji – vyhledání informace v textu, identifikace sdělení v textu a odvození informace, která není v textu přímo uvedena (viz tabulka č. 5 a č. 6). Méně často se v hodinách objevily náročnější úkoly, jako například žákova hlubší analýza textu, rozbor struktury textu, převyprávění textu, hodnocení obsahu a formy textu a další . Absence takových úkolů je z hlediska rozvoje 8čtenářských dovedností jednoznačně nevyužitou příležitostí. Dále se také ukazuje, že: 6 ČŠI (2016). Rozvoj čtenářské, matematické a sociální gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2015/2016. Tematická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Dostupné z: <https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-ctenarske,-matematicke-a-s>. 7 Podobně jen 6 % ředitelů navštívených škol uvedlo, že žáci jejich školy přímo ve výuce nečtou. 8 Analogické poznatky týkající se četností využití různých činností žáků poskytují také odpovědi v učitelském dotazníku.