Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 10/43 Graf č. 4 Snaha a aktivita žáků ve výuce a při učení českého jazyka (podíl souhlasných odpovědí žáků) Český jazyk nepatří k předmětům, kterého by se především žáci středních škol nejvíce obávali. V případě žáků základních škol lze pozorovat vyšší obavy z výuky a učení českého jazyka (viz graf č. 5) s následným průmětem do mírně horšího hodnocení vztahu těchto žáků k českému jazyku (viz graf č. 3). Za nepříznivý jev je však nutno označit spíše nízké osobní ambice vysokého podílu žáků základních i středních škol, kteří preferují řešení jednodušších výukových úkolů při učení se českému jazyku před náročnějšími úkoly vedoucími ke zvládnutí složitějších čtenářských dovedností (viz graf č. 5). Na rozdíl od hodnocení vztahu žáků, respektive jejich snahy a aktivity, nelze mezi chlapci a dívkami pozorovat významné rozdíly v jejich ambicích a obavách z českého jazyka. Přestože tedy mají dívky k českému jazyku lepší vztah než chlapci a více se snaží, nemají bohužel větší ambice osvojovat si náročnější dovednosti (např. při práci s textem). Zásadní rozdíl je ovšem očekávaně možné pozorovat mezi ambiciózními žáky gymnázií a méně ambiciózními žáky ostatních maturitních oborů a nematuritních oborů vzdělání na středních školách. 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %Když učivu nerozumím, vzdám to.Když mám v češtině dávat pozor, dělám jiné věci.V hodinách češtiny pokládám učiteli otázky.V hodinách češtiny se nezapojuji.Když dělám úkoly do češtiny, moc nad tímnepřemýšlím.O češtině se bavím i mimo výuku se spolužáky nebos rodiči.Domácí úkoly mám hotové včas.Nevzdávám to, i když je to těžké.V hodinách odpovídám na otázky učitele.Cvičení do češtiny si po sobě kontroluji, abych seujistil/a, že mám všechno správně.Při učení se snažím.V hodinách češtiny se snažím soustředit.Když někde udělám chybu, snažím se ji pochopit.Chci rozumět tomu, co se v češtině učíme.9. ročník ZŠ2. ročník SŠ