Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 8/43 potřebný pro rozvoj čtenářské gramotnosti vztah žáků ke čtení a četbě (viz graf č. 2). Zvládnutí základních dovedností žáků (např. texty jako zdroje informací, analýza a hodnocení textu) je za potřebné pro rozvoj čtenářské gramotnosti považováno o něco častěji než zvládnutí náročnějších dovedností žáků (např. propojování informací z více textů, zobecňování informací, poznání manipulativních textů) – to lze vnímat jako existující rezervu v přístupu k rozvoji čtenářské gramotnosti a také jako důležitou budoucí výzvu. Důležitost náročnějších dovedností žáků pro rozvoj čtenářské gramotnosti je podle očekávání častěji zdůrazněna učiteli středních škol než učiteli základních škol, kdy učitelé středních škol mohou častěji předpokládat, že jejich žáci již základní dovednosti zvládli. Graf č. 2 Nejdůležitější aspekty rozvoje čtenářské gramotnosti (podíl odpovídajících učitelů; výběr tří aspektů) 3.2 Postoje žáků k výuce a učení se vztahem ke čtenářské gramotnosti Rozvoj čtenářské gramotnosti ovlivňuje řada faktorů vztahujících se k osobě žáka. Jedním z těchto faktorů je vztah žáků k výuce českého jazyka jakožto předmětu klíčovému pro rozvoj jejich čtenářské gramotnosti. Český jazyk patří v tomto ohledu k předmětům, ve kterých se většina (kolem 60 %) žáků základních i středních škol cítí dobře, přičemž přibližně 40 % žáků se na hodiny českého jazyka i těší (viz graf č. 3). Na druhou stranu pro téměř dvě pětiny dotázaných žáků je výuka českého jazyka ve formě, jakou zažívají, nudná a nebaví je. Za pozornost stojí mírně lepší vztah žáků středních škol k českému jazyku, což může souviset s obsahovým zaměřením výuky na základních a středních školách (větší důraz na literaturu na středních školách). Zároveň lze pozorovat vyšší oblíbenost českého jazyka v případě dívek a také žáků gymnázií a naopak nižší oblíbenost českého jazyka v případě chlapců a rovněž žáků technických maturitních oborů a nematuritních oborů vzdělání, což není nijak překvapivé. 0 % 10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %rozpoznání manipulativních prvků v textechzobecňování poznatků získaných četbousprávné propojování informací z více textůosvojení základních čtenářských strategiíanalýza a kritické hodnocení textupoužívání vhodných textů jako zdrojů informacívztah žáků ke čtení a četběučitelé ZŠučitelé SŠ