Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 7/43 pětiny žáků výuka tohoto předmětu nebaví. Méně ho mají rádi chlapci než dívky a v případě SŠ žáci technických maturitních oborů a nematuritních oborů oproti zejména žákům gymnázií. Dobře fungující knihovna se nacházela ani ne ve dvou třetinách navštívených škol. V těch dalších byly zjištěny různé nedostatky, jako např. malá nabídka titulů nebo omezený přístup žáků k nim. Týkalo se to častěji středních škol než škol základních a také častěji škol soukromých než škol veřejných. Pouze na necelé třetině škol měli žáci k dispozici zvláště vyčleněné a vybavené místo k četbě nabízených knih a časopisů. Přitom byla pozorována souvislost lepších výsledků v testu čtenářské gramotnosti s přítomností takových čtenářských koutků v základních školách. 3 Čtenářská gramotnost – podmínky a průběh rozvoje V této kapitole jsou představeny hlavní poznatky z hodnocení podmínek a průběhu vzdělávání v oblasti čtenářské gramotnosti, s využitím informací získaných jednak prostřednictvím hospitací v rámci prezenční inspekční činnosti, jednak dotazováním tří skupin aktérů – ředitelů škol, učitelů a žáků. 3.1 Cíle výuky českého jazyka a důležitost aspektů čtenářské gramotnosti Český jazyk a literatura je pro rozvoj čtenářské gramotnosti žáků klíčovým vzdělávacím oborem – to vyvolává otázku ohledně důležitosti čtenářské gramotnosti mezi cíli výuky českého jazyka a literatury. Pozitivní je zjištění, že učitelé základních škol doceňují důležitost dobrého ovládání českého jazyka v každodenním životě žáka (viz graf č. 1), neboť právě tento cíl je těsně spjat s definicí čtenářské gramotnosti. Naopak učitelé středních škol, a to především učitelé středních odborných škol, bohužel nejčastěji preferují více pragmatický cíl spojený s přípravou žáků ke zkouškám. Toto zjištění dokumentuje sílu vlivu obsahu a pojetí maturitní zkoušky na cíle a průběh výuky českého jazyka a literatury, a to speciálně ve výuce na středních odborných školách. Graf č. 1 Nejdůležitější cíl výuky českého jazyka a literatury (podíl odpovídajících učitelů) Čtenářská gramotnost je utvářena řadou dílčích aspektů, na které je možné zaměřit pozornost ve strategiích pro její rozvoj. Učitelé základních i středních škol považují za faktor nejvíce 0 % 10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %probrat veškeré učivo vymezené školnímvzdělávacím programemrozvíjet prostřednictvím výuky literaturyvšeobecný přehled žákůpřipravit žáky co možná nejlépe ke zkouškám(přijímacím, závěrečným, maturitním; podle typuškoly)vytvořit, případně upevnit pozitivní vztah žákůk literatuře a ke čteníukázat žákům význam dobrého ovládání českéhojazyka v každodenním životěučitelé ZŠučitelé SŠ