Česká školní inspekce Rozvoj čtenářské gramotnosti na základních a středních Čj.: ČŠIG-1065/19-G2 školách ve školním roce 2017/2018 2/43 Obsah 1 Úvod ................................................................................................................................. 3 1.1 Cíl šetření .......................................................................................................................... 3 1.2 Obecné vymezení čtenářské gramotnosti ......................................................................... 3 1.3 Zdroje informací – typy šetření a jejich základní charakteristika ..................................... 4 2 Shrnutí hlavních zjištění ................................................................................................ 5 3 Čtenářská gramotnost – podmínky a průběh rozvoje ................................................. 7 3.1 Cíle výuky českého jazyka a důležitost aspektů čtenářské gramotnosti ........................... 7 3.2 Postoje žáků k výuce a učení se vztahem ke čtenářské gramotnosti ................................ 8 3.3 Materiální, organizační a personální podmínky vzdělávání ........................................... 11 3.4 Průběh vzdělávání ........................................................................................................... 13 4 Dosažená úroveň čtenářské gramotnosti .................................................................... 18 4.1 Výběrové zjišťování výsledků žáků – základní charakteristika testu ............................. 18 4.2 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti ........................... 19 4.3 Výsledky žáků ve zjišťování dosažené úrovně čtenářské gramotnosti podle vybraných charakteristik žáků a jejich školy .................................................................. 20 4.4 Úspěšnost žáků ZŠ a SŠ v otázkách testu čtenářské gramotnosti ................................... 28 5 Vybrané aspekty rozvoje čtenářské gramotnosti ....................................................... 30 5.1 Překážky rozvoje čtenářské gramotnosti pohledem učitelů ............................................ 30 5.2 Vybrané faktory rozvoje čtenářské gramotnosti žáků – srovnání škol ........................... 31 5.3 Čtenářská gramotnost žáků – školní rok 2015/2016 a 2017/2018 .................................. 32 6 Závěry a doporučení ..................................................................................................... 33 6.1 Závěry ............................................................................................................................. 33 6.2 Doporučení ...................................................................................................................... 35 Seznam zkratek ........................................................................................................................ 37 Příloha 1 – Doplňující charakteristiky šetření .......................................................................... 38 Příloha 2 – Sledování čtenářské gramotnosti žáků v minulosti ............................................... 40 Příloha 3 – Vztahy vybraných proměnných ............................................................................. 42 Příloha 4 – Odhady regresních modelů .................................................................................... 43