95PřílohyPříloha 1 Popis gramotnostních úrovní v přírodovědné gramotnostiÚroveň–Dolní hranice skórePopis6–708Žáci používají obsahovou, procedurální a epistemickou znalost k důslednému vysvětlová-ní, vyhodnocování a navrhování vědeckých výzkumů. Interpretují údaje rozmanitých složi-tých životních situací vyžadujících vysokou úroveň poznání. Umí vyvozovat odpovídající závěry z řady různých složitých zdrojů dat v rozmanitých souvislostech a podat vysvětlení více-násobných vzájemných vztahů. Umí důsledně rozlišovat vědecké a nevědecké otázky, vy-světlovat účely výzkumu a ovlivňovat významné proměnné veličiny v každém vědeckém pokusu nebo v návrhu pokusu. Umí převádět všechna datová zobrazování, vysvětlovat slo-žitá data a prokazují schopnost správně posoudit spolehlivost a přesnost veškerých vědec-kých tvrzení. Žáci důsledně prokazují pokročilé vědecké myšlení a uvažování vyžadující po-užití modelů a abstraktních myšlenek a mají schopnost používat takový způsob uvažování v neznámých a složitých situacích. Umí hledat důkazy k posouzení a vyhodnocení výkladů, mode-lů a vysvětlování dat a navrhovat pokusy na osobní, místní/národní a globální úrovni.5–633Žáci používají obsahovou, procedurální a epistemickou znalost k vysvětlování, vyhod-nocování a navrhování vědeckých výzkumů. Interpretují údaje rozmanitých životních si-tuací vyžadujících v mnoha, ale ne ve všech případech vysokou úroveň poznání. Vyvo-zují závěry ze složitých zdrojů dat v rozmanitých souvislostech a umí vysvětlit některé vícenásobné vzájemné vztahy. Umí obecně rozlišovat vědecké a nevědecké otázky, vysvětlovat účely výzkumu a ovlivňovat významné proměnné veličiny v každém vědeckém pokusu nebo v návrhu pokusu. Umí převádět některá datová zobrazování, vysvětlovat složitá data a prokazují schopnost správně posoudit spolehlivost a přesnost veškerých vědeckých tvrze-ní. Žáci prokazují pokročilé vědecké myšlení a uvažování vyžadující použití modelů i abstrakt-ních myšlenek a mají schopnost používat takový způsob uvažování v neznámých a složitých situacích. Umí hledat důkazy k posouzení a vyhodnocení výkladů, modelů a vysvětlování dat a navrhovat pokusy na některých, avšak ne všech osobních, místních/národních a globálních úrovních.4–559Žáci používají obsahovou, procedurální a epistemickou znalost k vysvětlování, vyhodnoco-vání a navrhování vědeckých výzkumů. Interpretují údaje rozmanitých už známých životních situací vyžadujících většinou střední úroveň poznání. Umí vyvozovat závěry z různých zdro-jů dat v rozmanitých souvislostech a umí vysvětlit vzájemné vztahy. Umí rozlišovat vědecké a nevědecké otázky a ovlivňovat proměnné veličiny v některých, ale ne ve všech vědeckých po-kusech nebo v návrzích pokusů. Umí převádět a vysvětlovat data a rozumí spolehlivosti vědec-kých tvrzení. Žáci prokazují některé důkazy spojené s vědeckým myšlením a uvažováním a umí je použít v neznámých situacích. Umí hledat jednoduché důkazy pro tvrzení a kriticky zhodnotit výklady, modely, vysvětlování dat a navrhované pokusy v některých z osobních, místních/národ-ních a globálních oblastí.