94Lekce: RopaCíl aktivity: Žáci určují posloupnost jednotlivých činností, které popisují těžbu a zpracování ropy.Metoda: Zpřeházené věty, které byly zaměřeny na způsob zpracování ropy. Zde žáci vytvářeli pořadí, jak si myslí, že se ropa zpracovává podle nabídnutých vět, které vycházely ze článku v odborném webu. Ve větách byla dvě místa, která se žákům pletla a předpokládala logické uvažování a hlavně pozorné čtení.Ropa se odsoluje odstraněním vody.V rafinériích dochází ke zpracování surové ropy.Vakuová destilace se uskutečňuje za sníženého tlaku z mazutu.Petrochemické závody přeměňují ropu na materiály denní spotřeby.Ropa se vytěží z moře s pomocí vrtů.Atmosférická destilace probíhá za zvýšeného tlaku na mazut.Produkty destilace ropy jsou prací prášky, vitamíny, rtěnky, kartáčky na zuby apod.Úryvek z textu:Na rafinérie mohou navazovat petrochemické závody, které přeměňují ropu na využitelné produkty a materiály. Ropa se nejprve odsoluje. Značná část vody a v ní obsažených solí se odstraňuje již v místě těžby ropy, aby se do ra-finérií nedopravovala voda. Pak se atmosférickou destilací (za zvýšeného tlaku, kdy vzniká benzín, petrolej, propan, butan, mazut) a vakuovou destilací (z mazutu za sníženého tlaku na asfalt či motorová paliva) vytvoří jednotlivé složky. Následuje petrochemická výroba, kdy se z jednotlivých frakcí vyrobí konkrétní produkty denní spotřeby.Po přečtení textu se děti vracely ke zpřeházeným větám. Žáci sami si podle textu vyhodnotili své předvídání. Někteří navíc uznali, že pozornějším čtením, které záviselo na umístění předložek ve větě, nebo logickou úvahou bylo poznat, jaký je správný způsob zpracování ropy.Řešení:2 Ropa se odsoluje odstraněním vody.3 V rafinériích dochází ke zpracování surové ropy.5 Vakuová destilace se uskutečňuje za sníženého tlaku z mazutu.6 Petrochemické závody přeměňují ropu na materiály denní spotřeby.1 Ropa se vytěží z moře s pomocí vrtů.4 Atmosférická destilace probíhá za zvýšeného tlaku na mazut.7 Produkty destilace ropy jsou prací prášky, vitamíny, rtěnky, kartáčky na zuby apod.Komentář:Často už pozorným čtením může dítě i bez opory vyvodit návaznost jednotlivých vět a kroků těžby ropy. Ve větách byla dvě místa (1. a 2. věta, 4. a 5. věta dle správného řešení), která se žákům pletla a předpokládala nejen logické uvažování, ale hlavně pozorné čtení, které umožnilo uvažovat o umístění předložek ve větě.