932 . GRAFAplikuj získané informace:a) Co vyjadřuje graf číslo 2? Co z něj lze vyčíst?b) Který z grafů ukazuje, že vzduch byl více znečištěný?c) Na co si musíme dát pozor při sledování grafických vyjádření jakýchkoliv hodnot?d) Co by mohli v dětské léčebně udělat, aby rodiče nebyli nespokojeni či porozuměli grafickým vyjádře-ním?Komentář: Zjišťuji, že žáci mají problém orientovat se v grafickém vyjádření. Když vidí, že čára v grafu se zvedá, považují to často za ukazatel růstu nějaké hodnoty. Špatně čtou z osy i z osy . Učím žáky také to, že v různých xymediálních sděleních, např. ve zpravodajských příspěvcích některých televizních stanic aj., pustí rychlý šot s gra-fem s rostoucí křivkou bez popisu a informují veřejnost například o růstu cen nebo o růstu spotřeby vody aj.Pro práci s žáky je nutné umět zejména u nelineárních textů:• dekódovat informace z tabulek, schémat, grafů• popsat přímo vyjádřené informace• hledat souvislosti mezi informacemi, porozumět tomu, jak je schéma uspořádáno, jak funguje, jakým způsobem jsou děje/jevy zobrazeny• vytvořit závěr na základě zjištěných informací• interpretovat výsledky• kriticky zasadit zjištěné informace do souvislosti s dalšími informacemi či sděleními