89neškodnými antigeny reaguje úměrně jejich malému nebezpečí a nepůsobí zbytečný poplach a následné případné 15poškození vlastního těla.Zdroj: O parazitech a lidech, Votýpka J., Kolářová I., Horák P. a kol., TRITON, 2018, ISBN 978-80-7553-350-0; krá-cenoSdílení ve třídě . Co nás v textu zaujalo? Jaké otázky jsme pokládali? Co nám nyní vrtá k tématu hlavou?Dětské reakce:„Zaujalo mě, že lidské tělo je jako vojsko a musí se cvičit pro boj s parazity.“„Líbilo se mi, že moc čistoty škodí. Babička si to nemyslí.“„Jsem rád, že neznámá slova byla pod textem vysvětlena.“„Kuba se mě zeptal, jestli jsem už měl nějakého parazita v těle. To nevím, to ví mamka, ale vím, že jsem měl klíště. Ale to je na těle, tak to sem asi nepatří, že?“„Zaujala mě otázky Vojty, který se ptal, jak to, že děti v Africe neřeší hygienu a vypadají zdravěji než my. To mají nějakou obranu už narození?“„Vrtá mi hlavou, jací paraziti jsou vyloženě škodliví a mohou nám ublížit.“„Chtěl bych přijít na to, kolik parazitů musím mít v těle, než začnu mít problémy.“Pozn . učitele: Líbilo se mi, jak zde žáci pracovali v rolích. Role si děti v průběhu lekce vyměňovaly. Jejich reakce potvrzovaly, že do tématu byly děti ponořeny a že je zajímá, jak to je ve skutečnosti.Návrat ke škále – Kam bychom si stoupli na škále teď a proč?Pozn . učitele: Zajímavé bylo, že děti zde změnily názor a téměř všechny se postavily na střed škály. Tedy nedůvěřo-valy ani textu o doplňku stravy, ani vědkyni.Reakce dětí, proč jsou na středu:„Odborný text vyvrátil, že je špatné mít parazita, ale zase na druhou stranu bychom se měli bránit, tak já vlastně nevím, co si mám myslet.“„Nebylo jasné, v jakém množství je dobré mít parazity v těle, když nám mohou i pomoci. Ten třetí text mi neodpověděl na mé otázky.“Reflexe: Úvaha (pojednání) na téma Parazit – špatný pán, dobrý sluha?„Podle mě to je stejně, parazit je špatný pán i dobrý sluha – není dobré se mu poddat, aby byl pán našeho těla, ale není špatně, když si na něm jako na sluhovi naše tělo trénuje imunitu. Samozřejmě pokud člověk má i jiné nemoci, paraziti by ho tížili.“„Jsou užiteční, ale zároveň nám škodí. Když už má malé dítě parazita, je to docela dobře, protože potom má lepší obra-nyschopnost proti parazitům. Jsou užiteční, ale když je jich moc, měli bychom s tím něco dělat.“„Když bude náš imunitní systém bojovat proti nim, připraví se na jinou nemoc, ale když mu pomůžeme například Wurm-exem, tak nebude mít na čem trénovat, a proto by se měla dodržovat základní hygiena, ale ne přehnaná, už od dětství.“Pozn . učitel Téma jsme uzavřeli s tím, že naše tělo je vlastně podobné ekosystému v přírodě. Je důležité, aby jed-e: notlivé složky v něm měly své místo. Pokud narušíme nějaký prvek ekosystému, má to následky. U parazitů to je například vznik autoimunitních nemocí. Ne všichni paraziti jsou nebezpeční.Zakončila jsem úryvkem z časopisu Přírodovědci:„Strach vyvolává většinou to, co je neznámé, nepoznané a může skrývat nebezpečí. Jedině poznání nám umožní roze-znat hranici mezi oprávněnými a zbytečnými obavami. Skutečně nebezpečné parazity rozhodně nesmíme podceňovat. Bylo by však chybné bát se všech cizopasníků, dokonce i těch, kteří by mohli být našemu zdraví prospěšní. Jako vždy platí, že nejdůležitější je náležitá informovanost.“15 Antigen je látka, která navozuje v těle produkování protilátek.