87Text 2: Parazité jsou v našem těle žádoucí, tvrdí česká vědkyně18. 11. 2014 8:00„Jsem přesvědčená, že zčásti je žádoucí, aby se parazité do našeho organismu vrátili. A nejen parazité. Po celý svůj vývoj se člověk sžíval s mnoha organismy. Imunitní systém tak měl pořád nějaké podněty, vyvíjel se a utvářel,“ říká vědkyně Kateřina Jirků Pomajbíková z Akademie věd České republiky.Z vlastní zkušenosti vím, že většina z nás nevlastní jediného parazita, pokud mluvím o patogenních prvocích či 11červech. Lidští parazité jsou u nás vlastně ohrožené organismy. Přesto se v posledních letech šíří zvěsti, že jsme všichni parazity prolezlí. To je samozřejmě naprostý nesmysl, který není podložen žádnými věrohodnými údaji. Dá se říci, že si spíše přílišnou hygienou v případě parazitů kazíme zdraví.Tento fakt byl a stále je předmětem mnoha epidemiologických studií , které srovnávaly častost různých onemoc-12nění, například alergií, v rozvojových a vyspělých zemích. A zjistily, že je to samozřejmě problém našich vyspělých zemí, kde jsou možná až přehnané hygienické standardy.Dnes kvůli tomu, že se snažíme žít téměř ve sterilitě a všemožné bacily zabíjet mnoha dezinfekčními prostředky, 13náš imunitní systém má podnětů nedostatek. Proto pak vznikají různá imunitně zprostředkovaná onemocnění.Zdroj: www.magazin.aktualne.cz; krácenoPodpůrné otázky pro práci s textem (otázky jsou pouze pro zájemce vystaveny na předem daném místě třídy):žáci měli možnost využít pomocných otázek, které si mohli vzít už během samostatného čtení jen svého textu (Jak jsou paraziti dáváni v článku do souvislosti s lidským zdravím? Je v textu nějaký návod, jak zacházet s parazity v těle? Je v textu informace o tom, kolik jich v lidském těle máme?). Zadání pro žáky ve fázi tvorby Vennova diagramu:1. Najděte si spolužáka s rozdílným textem.2. Sdělte si navzájem, co vaše texty o parazitech říkají.3. Porovnejte vaše texty s pomocí Vennova diagramu.Sdílení informací proběhlo v celé třídě a následně došlo k vytvoření jednoho diagramu na tabuli.Pozn . učitele: V tomto Vennově diagramu děti popisovaly zejména biologické informace.Zadání pro Vennův diagram znělo: Srovnejte informace o parazitech z obou textů.Tady děti zmiňovaly zejména biologické informace, jako například společné: vnitřní parazité, v těle člověka; rozdílné: vědkyně říká, že neškodí a vytváří autoimunitu, komerční článek sděluje: nejsou škodliví a podporují autoimunitu.Nikdo z dětí se ve Vennově diagramu nepozastavil nad stylem, jakým je text psán, že tam je obrázek, citace, zdroje.Značí to o tom, že děti vnímají přírodopis jako odborný předmět, kde nejsou zvyklí pracovat s autorským sdělením textu a vizuálními prvky.Tuto třídu mám pouze prvním rokem a byla to první zkušenost, kdy jsme s dětmi pracovali s rozporuplnými texty. Na tuto skutečnost jsem je po jejich vyplnění Vennových diagramů upozornila. Při názorové škále již pracovali s těmito argu-menty, jako že jeden text může být vnímán spíš jako reklama a druhý text jako informace z bádání nad tématem paraziti.Názorová škála 1 – Jak velkou máte v jednotlivé články důvěru? – Vyjádření postoje na škále a dobrovolný komen-tář k tomu.Postoj žáků u vědkyně:„Já si myslím, že vědkyně je správná autorita, která přesně ví, co se zkoumá, má názor podložený o něco, co vyzkou- mala. Na druhé straně je článek, který spíš vypadá jako reklama na nějaký prášek a tam si mohou vymyslet, co chcou, aby si to lidi kupovali.“11 Patogenní: vyvolává nemoci.12 Epidemiologické studie: zkoumají, jak a proč vznikají nemoci, a navrhují, jak je léčit.13 Sterilita: v prostředí nejsou žádné živé zárodky mikroorganismů.