85Osobní zkušenost se čtenářstvím v přírodních vědáchČtenářství v oboru bylo pro mě začátkem učitelské cesty ke smysluplnějšímu učení .Nejdříve jsem si vystačila s učebnicí, kde jsem ale viděla, že dětem brzy upadá pozornost a že texty jsou málo pouta-vé. Hledala jsem v populárních časopisech, v knihách a vypisovala si poznámky. Tato cesta byla neefektivní, protože stála nejvíce úsilí mě, ale žáci zase žili jen z mého povídání.Zlom nastal, když jsem začala navštěvovat kurz RWCT. Tam jsem poprvé viděla smysluplné využívání textů, kdy děti samy začaly být aktivnější, více jich bylo zapojeno a začaly pracovat i ty, které doposavad nejevily známky či-norodosti.Najednou jsem viděla, jak děti aktivovat a jak jim dát příležitost nejen k radostnějšímu učení, ale také k tomu, že přebírají zodpovědnost za své hodiny. Byl docela rozdíl, když jsem vedla monolog a sdělovala jim fakta, byla jsem jakýmsi nosičem informací, nebo když jsem viděla, jak mohou být téměř všichni žáci činorodí, aktivní a komuni-kativní . Viděla jsem, že se učí naplno.Problém však nastal v textech. Kde najít rozmanité texty? Jak volit délku textů? Jaké volit druhy? Navíc mi mno- ho učitelů říkalo, že přece kritické čtení jde jen při češtině. Nanejvýš ve výchovách. Ale přírodopis a chemie? Na základní škole? To prý nejde. Argumentovali tím, že beletrie se nehodí, Abíčko je zjednodušené a má podbízivé obrázky, Vesmír a Živa jsou natolik odborné, že je žáci neučtou. Pomohlo mi najít si lidi, kteří měli ke mně oborově blízko, a spolupracující skupinu Moravskoslezského kraje pod vedením Evy Mokrošové, která nám často dávala příležitosti k rozvoji čtenářství v rámci krajských poradních sbo- rů. Následně se naskytly další možnosti, jako byl projekt Šance, Podpora poradců, Spirála. Nyní pracuji v rámci Pomáháme školám k úspěchu. Od začátečníka, který pouze nakukoval kolegům pod ruce, jsem se stala lektorem, který předává své zkušenosti druhým, mentorem ve čtenářství pro třineckou základní školu a také jsem se stala členkou týmu, který připravuje dílny pro čtenářství v oborech pro učitele na festivaly, letní školy, soustředění.Ráda bych zmínila jednu z posledních hodin, kterou jsem s kolegy připravovala právě pro oborová setkání v Praze a pro letní školu v Ledči nad Sázavou – jmenovala se Paraziti.Náměty na činnosti v hodináchLekce: ParazitiTato lekce pro 7. třídu byla odučena minimálně pětkrát. Reakce, které zmiňuji, jsou autentické.Oborový cíl: Žáci na základě srovnávání tří textů posuzují, jaký význam pro zdraví člověka mají parazité.Čtenářský cíl: Žáci porovnávají informace z rozdílných textů a zaujímají k tématu vlastní postoj.Důkazy o učení: Vennův diagram, názorová škála, krátká úvaha.Evokace: Test na parazity z novinového článkuMáte červy v těle? Zkuste jednoduchý test na odhalení parazitůOdčervení můžete vyzkoušet v případě, že na otázky níže položené odpovíte dvakrát či vícekrát kladně:1. Trpíte silnou únavou?2. Máte doma psa, kočku či jiné zvíře?3. Zlobí vás rozostřené vidění?4. Máte abnormální chutě na sladké?5. Bojujete dlouhodobě s ekzémy či alergiemi?6. Objevují se u vás zažívací obtíže či meteorismus (nadměrná plynatost)?