84Na závěr bych se ráda zastavila nad jedním mýtem: Čtenářství se rozvíjí jen v češtině, nejvýše ve výchovách. Není to pravda.Čtenářství a čtenářská gramotnost by se totiž měla rozvíjet zejména v přírodních vědách. Pomáhá nám nejen získá-vat znalosti v souvislostech, ale rovněž budovat takové dovednosti, jako je například argumentace, formulace závě-rů, porovnávání myšlenek a názorů. Stejně zde vidím i možnost k budování hodnot, postojů a k vytváření vlastního názoru a vztahu k světu kolem sebe, k přírodě či k udržitelnému životu.Proč tedy číst v přírodních vědách?• Protože učebnice jsou nedostatečné – návodné a moc přímočaré, nerozvíjí žákovo myšlení na nejvyšších myšlenkových hladinách, také jsou často „zastaralé“, informace stará déle než rok může být vyčpělá.• Hledat texty v oborech je náročné, najít či odhalit didaktický potenciál textu může být pro učitele vy-silující, ale učitel sám se posouvá a je pak svým žákům lepším učitelem. Časová náročnost se postupně snižuje.• Text může posloužit jako pomůcka pro učitele: pomáhá otevřít téma, vytvořit pocit překvapení, údiv, vzbudí zájem třeba i tím, že je plný rozporů.• Aktivizace většiny žáků – texty lze uzpůsobit i pro integrované žáky. Po čtení je možné diskutovat s opo-rou textu, což při výkladu zjevně nejde.Ze všeho nejdůležitější je, aby sami učitelé porozuměli tomu, proč je čtení v oborech důležité, aby to vnímali jako smysluplné a chtěli se čtením zabývat.