81Správná odpověď byla:Ptáci, kteří migrovali jednotlivě nebo v malých skupinách, měli menší naději na přežití a vyvedení potomstva .V oblasti porozumění jsou čeští žáci na tom hůře v práci se schematickým zobrazením. Zde pro ně často bývá těžké určit, který údaj je nadřazený, který je vůči jinému podřazený. Těžké bývá dát do souvislosti vysvětlivky, po- známky se čtením „hlavního“ textu. Ještě horší je následně vyvodit závěry opřené o schémata.Výzkum PISA 2015 využil schéma v tématu „Trvale udržiteln chov ryb“ formou plánku experimentálního chovu ýryb se třemi nádržemi. Žák měl do příslušných kolonek prostorů ve schématu umístit obrázky organismů a pro-kázat jak porozumění principu trvale udržitelného chovu, tak pochopení principu potravního řetězce. Zde na tom byli žáci ČR v porovnání s jinými zeměmi podstatně hůře .Mám podobnou vlastní zkušenost při čtení z grafu – viz lekce „Black smoke“ uveden mezi náměty do hodin na ákonci kapitoly.Ráda bych uvedla ještě jeden příklad ze své praxe. A to je posloupnost dějů. Často vidím, že žáci mají problém pracovat s logickým sledem událostí formou vět nebo třeba formou obrázkové osnovy. Ilustruji na příkladu těžby ropy – viz lekce „Ropa“ uveden mezi náměty do hodin.áV oblasti porozumění textu nestačí informace „pouze“ (přímo či nepřímo vyjádřené) najít. Informace by měl žák zvládnout stručně a přehledně shrnout tak, aby bylo jasné, o čem text je . Žák by měl umět interpretovat svá zjištění a porovnat s jinými . Tato dovednost je již ale na úrovni samostatného čtenáře (dle čtenářského kon-tinua ). Zde se nabízí úlohy s otevřenými odpověďmi, kde žák vyjadřuje vlastní myšlenky a vyvozuje souvislosti.6Výzkum PISA 2015 měl například úlohu o studiu svahů (str. 18), kdy žák hledal rozdíly ve vegetaci jednotlivých svahů podle přístrojů umístěných na protilehlých stráních. Přístroje byly vždy po dvou kusech jednoho druhu (snímač slunečního záření, snímač vlhkosti, srážkoměr), které byly na těchto místech dány. Zde žáci vysuzovali, proč je důležité zmíněné zdvojení.Jako velmi náročné vidím to, když žák informaci vyvozuje, skládá z více míst v textu, když propojuje přímo i ne-přímo vyjádřené informace, odlišuje fakta či názory nebo když zaujímá kritický odstup k textům a k informacím v nich, odhaluje i skryté významy . To je těžké, ale důležité, proto je třeba to cvičit s dětmi od nejútlejšího věku na přiměřeně náročných textech.Z hlediska čtenářství v přírodních vědách není podstatná jen oblast porozumění textů, ale také porozumění v kon-textech či sledování ustálených prvků v textu.Z hlediska kontextů bych zmínila, že každý text byl vytvořen v nějaké době a situaci, na kterou reaguje, s nějakým záměrem, a tedy má i nějaký účel. Autoři málokdy svou záměrnost v textu přímo uvádějí.V oblasti ustálených prvků můžeme sledovat volbu žánru v souvislosti se záměrem sdělení, volbu slov a slovních spojení, využití obrázků, schémat apod. Zde by čtenář měl zvládnout odhalit, jakých prostředků autor používá, aby dosáhl svého záměru u zamýšleného adresáta, zda autor svoje záměry skrývá a využívá prostředků manipulace. Děti se učí, jak reagovat na texty s ohledem na jejich záměrnost. Učí se číst kriticky .Typická ukázka manipulativního textu je například leták pro prodej doplňků stravy. Lekce „Paraziti“ je popsána i s tímto typem textu na konci dokumentu.Základem pro práci s texty v přírodních vědách je práce s informacemi. Ale jak jsem již zmínila, informace samot-ná je nám málo platná. Důležité je umět s informacemi pracovat, zaujímat k nim vlastní stanovisko a interpretovat je, argumentovat, diskutovat o nich. Je prokázáno, že žáci, kteří více komunikují, mají lepší výsledky, o čemž svědčí výsledky výzkumu vědců z Masarykovy univerzity pod vedením Kláry Šeďové .7Je důležité, aby učitel dával dětem podněty k rozvoji argumentace a zdůvodňování, které má oporu v textu. Co se osvědčilo v rámci nácviku těchto dovedností u žáka?6 https://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/podpora-ctenarstvi/co-pomaha-ucitelum/ctenarske-kontinuum7 https://www.denik.cz/z_domova/cim-vic-mluvi-tim-jsou-lepsi-mlcici-zaci-zaostavaji-za-svymi-vrstevniky-20190714.html https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475218303839