766 .2 Hodina vedená žákyVždy jednou týdně si v mé výuce část hodiny (zpravidla 30 minut) připravují sami žáci.Oproti „zkoušení u tabule“, jež tato organizační forma nahrazuje, zde mají žáci možnost svobodné volby. Učitel na začátku pololetí vypíše témata, která si žáci rozeberou; v případě svého zájmu pak mají možnost důkladné přípravy. Žák, který si sám zvolil téma, je výrazně více motivovaný než ten, který je zkoušen spíše z neznalostí než znalostí. Podle mých zkušeností si žáci tyto hodiny velmi pečlivě připravují. Vnímají, že prezentují svoji vlastní, připravenou práci. Velkou roli v tom hraje znalost kritérií hodnocení, kterou popíšu níže.Příprava hodinyDvojice žáků si připraví tři gradované úlohy (úlohy se stoupající obtížností) na jedno téma. Předpokladem ke zvládnutí přípravy je, že žáci mají s gradovanými úlohami zkušenosti z běžných hodin.Téma si vybírají žáci sami, tím je zajištěno, že tématu rozumí do potřebné hloubky. Zpravidla k němu mají osobní vztah. Velmi často pozoruji, že si vybírají takové, při kterém mohou zažívat opakované pocity úspěchu.Žáci si mohou zvolit libovolný tematický celek. Doporučuji ho rozdělit na menší části a na ty připravit úlohy. Napří-klad sčítání zlomků nebo rozdělení v poměru. Menší část je pro žáky konkrétnější a snáze uchopitelná. V naprosté většině žáci volí téma, které už mají probrané a rozumí mu.V hodině potom připravenou trojici úloh napíšou na tabuli či rozdají nakopírované listy a dají spolužákům pokyny, jak pracovat.Dva náměty na gradované úlohy uvádím níže.Gradované úlohyGradované úlohy mají obyčejně tři úrovně.Úroveň a) je nejlehčí a mapuje základní pochopení tématu, do kterého je vložena.Úroveň b) je středně náročná a dává informaci o tom, do jaké míry zvládá žák požadované činnosti: schopnost číst s porozuměním, porozumět úloze, objevit a navrhnout řešitelskou strategii a uskutečnit ji.Pro úroveň c) žák musí zvládat požadované činnosti na nejvyšší úrovni. Žák, který tuto úroveň dobře zvládá, je připraven řešit i náročnější úlohy. Stává se, že sám o takové úlohy učitele žádá.Kritéria hodnoceníNa začátku roku, kdy jsme s touto formou výuky začínali, stanovovali jsme si společně se žáky kritéria, podle kterých bude možné hodnotit, jak kvalitně byla práce odvedena. Ještě před začátkem prezentace prvních žáků se třída shodla na těchto dvou:1) Prezentující by měl dokázat mluvit srozumitelně, tak aby ostatní pochopili, co je jejich úkolem.2) Prezentující by měl zadání napsat čitelně na tabuli.Po první odprezentované hodině jsme dodali další kritérium:3) Úlohy je nutné důkladně promyslet, tak aby byly správně gradované.V této hodině se totiž nadaní žáci rychle začali nudit, jelikož úloha C byla na úrovni B.Po dalších hodinách přibylo kritérium čtvrté:4) Prezentující má správné výsledky, podle nichž opravuje třídě úkoly. Samozřejmě může konzultovat svoji přípra-vu s vyučujícím.V jedné hodině se stalo, že prezentující měl špatný výsledek úlohy a podle tohoto vzoru opravoval řešení spolužáků. Žáci se proto dohodli na čtvrtém kritériu, které jim přináší pocit bezpečí. V případě, že prezentující mají chybná řešení nebo výsledky, vznikají didakticky velmi zajímavé situace. Třída postupně začíná diskutovat o správnosti