74 - pokus je předveden učitelem, žáci nejprve popisují, co vidí, pak jevy zdůvodňují; - pokus předvede a vysvětlí žák, nebo místo vysvětlení pokládá otázky spolužákům; - pokus dělají sami žáci podle návodu; - pokus dělají sami žáci badatelským způsobem – navrhují postup experimentu, vyslovují a ověřují hy-potézy.Forma zadání ovlivňuje míru zapojení žáků. Z dotazníkového šetření se ukazuje, že učitelé častěji volí frontální způsob výuky. Zdůvodňují to tím, že realizace předvádění pokusů je rychlejší, učitelovo vysvětlení jevů a formulo-vání závěrů je přesnější. Žáci postavení do role pasivního pozorovatele se však projevují stejně jako učitelé v příbě-hu B. V okamžiku, kdy žák sám musí pokus realizovat, přemýšlí jinak. Projevuje se stejně jako učitelé v příběhu A. Nevýhodou je větší časová náročnost, která je však vyvážena zaujetím a aktivitou žáka.Příběh 6Baví se dvě učitelky. Jedna je učitelka přírodopisu na základní škole P, druhá je učitelka biologie na gymnáziu B.B: Normálně mě vedení donutilo jít na nějaký kurz, kde se pracuje s texty při výuce. Vůbec nevím, kde mám na to brát čas, aby si děti četly, a navíc si myslím, že to nebude ani fungovat. Mají problém číst slidy, natož třeba několi-kastránkový text.P: Já už s dětmi na základce čtu a musím říci, že mám jinou zkušenost. Však uvidíš, jestli to využiješ.Po čtyřech měsícíchB: Jsem mile překvapená. Studenti nejen čtou, ale četbu taky reflektují. Pravda je, že musím vybrat text a strávit čas vyhledáváním, ale stojí to za to, když vidím, jak pracují. A nejlepší na tom je, že já sama se nenadřu, a ještě je stihnu sledovat a dělat si poznámky o tom, jak to příště vylepšit.Komentář:U středoškolských učitelů často nastává situace, kdy mají pocit, že musí své studenty naučit hlavně dostatečné množství znalostí k maturitě. Vzhledem k náročnosti a množství učiva volí cestu jednosměrného předávání infor-mací. Zaměření na dovednosti bývá spíš v praktických či laboratorních podmínkách. Další vzdělávání, které se týká například rozvoje dovedností u žáka, bývá těmito typy učitelů málo zastoupené. Proto není vytvořena komunita, kde by středoškolští učitelé sdíleli své zkušenosti, a proto ani nevěří v účinnost jiných postupů, než jsou jejich kla-sické zkušenosti.O to zajímavější je pak zkušenost, když zjistí, že to jde udělat i jinak, že mají najednou prostor mlčet a pozorovat průběh žákova učení a jeho dopad na výuku.U učitelů základních škol je vidět, že v rozvoji dovedností vidí mnoho příležitostí. Vidí v tom smysl z hlediska získání znalostí, praktických zkušeností do života a vzniku dovedností u žáků, jako je hledání hlavní myšlenky, schopnost argumentovat, vyhodnocovat aj.Učitelé jsou také často překvapeni spádem hodiny, kdy žáci jsou aktivní a přebírají hlavní iniciativu. Učitel se stává průvodcem jejich učení, který sleduje jejich pokroky a dopad na výuku. Ideální poměr učitel versus žák z hlediska aktivity v hodině je 3:7.Příběh 7Na letní škole se baví paní učitelky chemie z Prahy P a z Ostravy O.P: Do té chemie není moc zajímavých textů. Nevím, kde je všude vyhledávat.O: To je pravda, někdy to stojí dost úsilí. Ale pojďme se podívat, co kdo máme, a třeba si budeme mít co nabídnout.P: Já mám tady text o éčkách v potravinách, je to takové poučné.O: Ano, éčka jsou populární téma. Já ti nabízím k zhlédnutí lekci na inverzi a smog. Podívej, začíná se obrázkem, pokračuje se mediálním sdělením, využívám schéma a tabulky ČHMÚ.P: To je také čtenářská gramotnost? Já myslela, že se to týká jen plynulých textů. To mě nenapadlo, že můžu využívat