72To, že se debrujáři dožadují náhrady kroužku v sobotu, svědčí o velké vnitřní motivaci. V kroužku sami dělají pokusy, většinou si i mohou vybrat, čemu se budou věnovat, vymýšlejí různá zařízení, navrhují konstrukce mostů, staveb, někdy řeší matematické úlohy.Příběh 3: Kroužek debrujárů – povzdechDebrujáři dělali pokusy s vodou, pozorovali jevy na rozhraní pevné látky a kapaliny, přemýšleli nad vlastnostmi povrchové vrstvy kapaliny, formulovali myšlenky, starší debrujáři jevy pojmenovali. Najednou se ozval povzdech: „Proč fyzice rozumím jen do té chvíle, než nám ji začne paní učitelka při hodině vysvětlovat?“Komentář:Kroužek, kde se odehrály příběhy, pracuje na víceletém gymnáziu. Scházejí se tam žáci od primy až po oktávu. Zcela přirozeně se mladší děti učí od starších. Mladší experimentálně něco objeví a starší jev pojmenují. Mnohdy během objevitelských činností v kroužku starší debrujáři při vysvětlování nacházejí další souvislosti a hlubší pocho-pení jevů, o kterých se učili ve fyzice.Je třeba podotknout, že povzdech nebyl řečen s despektem a neúctou k paní učitelce, pouze potvrzoval skutečnost, že při běžných hodinách fyziky převládá teoretický výklad nad badatelskou činností a odborné formulace nejsou žákům příliš srozumitelné.Příběh 4: Biologie – maturitaPřestávka ve sborovně gymnázia v pátek před odchodem maturantů na přípravný týden před maturitou. Baví se spolu dvě vyučující biologie U1 a U2 a jejich dialog zachytí učitel matematiky U3:U1: Příští týden bude zase pěkně nabitý. Ještě jsem si nestihla zopakovat ani jednu maturitní otázku.U2: Já na tom jsem podobně.U3: Co že si to máte opakovat? Já vám nerozumím!U1: No maturitní otázky z biologie.U3: Jak to? To snad za ty léta umíte. Co plašíte?U2: No to si jen myslíš. Víš, kolik je to pojmů a systémů? To si vůbec nedovedeš představit.Komentář:Na první pohled by se mohlo zdát, že vyučující biologie si nejsou moc jisté svými vědomostmi, že mají přehnaný pocit zodpovědnosti a malé sebevědomí. Tak to ale není. Obě bioložky jsou výborné kantorky i odbornice. Dělají se žáky laboratorní práce (pitvají živočichy, chodí do přírody a poznávají rostliny…), organizují exkurze, kurzy první pomoci, dělají dlouhodobé projekty. Množství učiva, které předepisuje RVP a které musí splnit, je ale tlačí ke klasickému pojetí a memorování při přípravě na maturitní a přijímací zkoušky.Příběh 5: Seminář seznámení s výsledky mezinárodního šetření PISAPro účastníky semináře bylo připraveno několik stanovišť s úlohami a úkoly z různých oblastí přírodovědného vzdělávání – z matematiky, z fyziky, z chemie a biologie. Účastníci semináře si vybrali jedno stanoviště a řešili za-danou úlohu.Na jednom stanovišti našli tuto úlohu:Kouzelník?Pomůcky: 2 listy papíru, 2 svíčky, zápalky, brčkoÚvodní pokus:Dva listy papíru podržte svisle spuštěné ve vzdálenosti asi 8 cm od sebe. Nejprve zkuste předpovědět, co se s papíry stane, když mezi ně budete foukat.Svoji předpověď ověřte pokusem.