11Rozbor testové otázky ze šetření PISAPodobně lze popsat záměry, motivy autorů například u testové otázky číslo 2 (CS613Q02) uvolněné úlohy Fo-silní paliva z šetření PISA, která je uvedena na straně 32. Popis používá pojmový aparát koncepčního rámce a je zřejmé, že se klade převážně důraz na prokázání dovedností a schopností a hodnotí se, jak žák dovede pracovat s poskytnutými informacemi. Systém hodnocení závisí na metodách dalšího zpracování výsledků a pokyny k hod-nocení jsou přesné a obsahují příklady možných žákovských odpovědí.Fosilní paliva, i přes výhody biopaliv pro životní prostředí, jsou stále hojně využívaná. Následující tabulka porovnává množství uvolněné energie a hmotnost CO při hoření ropy 2a etanolu. Ropa je fosilní palivo, zatímco etanol je biopalivo.PalivoUvolněná energie (kJ energie/g paliva)Vzniklý oxid uhličitý (mg CO /kJ energie 2vyrobené palivem)Ropa43,678Etanol27,359Proč bychom podle tabulky mohli dávat přednost ropě před etanolem, i když výrobní náklady jsou stejné?Lidé mohou upřednostňovat používání ropy, protože uvolní za stejnou cenu více energie.Jaká je podle tabulky výhoda etanolu pro životní prostředí ve srovnání s ropou?Etanol je pro životní prostředí výhodnější, protože při spa-lování z něj vzniká méně oxidu uhličitého oproti ropě jak na jednotku energie, tak i na hmotnost paliva.Stimul a motivační první věta otázky uvádějí žáka do problematiky ekono-mických důvodů používání různých paliv.Žákovi jsou poskytnuta data a infor-mace, která jsou k analýze potřeba. Jeho správná odpověď je závislá na tom, zda dovede vědecky interpretovat data a důkazy.Klíčovou informaci, že „výrobní ná-klady jsou stejné“, žák nalezne v první otázce. Musí si prostudovat uvedené jednotky v tabulce a porovnat uvede-né hodnoty. Zjistí, že z gramu ropy se uvolní 43,6 kJ energie, zatímco z eta-nolu pouze 27,3 kJ. Proces porovnání podstatných údajů za účelem vytvoření závěru patří do procedurální znalosti. Z porovnání hmotností vzniklého CO na 1 kJ energie uvolněné z uve-2dených paliv plyne, že spalováním eta-nolu vznikne menší hmotnost oxidu uhličitého.Otázka se žáka osobně bezprostředně nedotýká ani nepředstavuje celosvětový globální problém. Zjišťuje použití dovednosti v kontextu místní nebo národní úrovně.Protože žák musí zvolit vhodné postupy, které zahrnují dva a více kroků, a třídit uvedená data, je otázka zařazena do střední požadované úrovně poznávacího procesu.