10Na vytápění naší školy se včera spotřebovalo 64 kg zemní-ho plynu. Vypočítej, kolik kg oxidu uhličitého a kapalné vody v litrech jeho spálením vzniklo. (Pro zjednodušení pova-žuj zemní plyn za čistý metan. Ar (C) = 12 g.mol , A-1r (H) = 1 g.mol , A-1r (O) = 16 g.mol , ρ -1(H O)2 = 1 g.cm .)-3Stimulem a motivací je vztažení úlohy k tomu, co žák dobře zná – k provozu školy.Vzorové řešení:Při hoření se metan slučuje s kyslíkem a vzniká oxid uhličitý a voda.Chemická rovnice se stechiometrickými koeficienty popisující hoření metanu:CH + 2 O 42 CO + 2 H O22Rozbor:hmotnost CH 4m = 64 kg = 64 000 gmolární hmotnost CH4M(CH )4 = 16 g.mol-1molární hmotnost CO2M(CO )2 = 44 g.mol-1molární hmotnost H O2M(H O)2 = 18 g.mol-1výpočet objemu V = m / ρVýpočet:CH + 2 O 42 CO + 2 H O2216 g CH ............................ 44 g CO4264 000 g CH ..............................x g CO412x = 1 =176 000 g CO = 176 kg CO2 2CH + 2 O 42 CO + 2 H O2216 g CH ...............................36 g H O4264 000 g CH ............................... x g H O422x = 2 =144 000 g H O2V = 144 l H O2Odpověď: Včera při vytápění naší školy vzniklo 176 kg oxidu uhličitého a 144 l kapalné vody.Při řešení úlohy žák musí využít obsa-hovou znalost učiva chemické reakce, uhlovodíky a paliva .Správným sestavením chemické rov-nice, rozborem s použitím látkového množství a výpočtem projeví procedu-rální znalost.Převodem jednotek a hlavně výpo-čtem objemu vody z hmotnosti po-mocí hustoty žák prokáže také zna-lost učiva fyziky – měřené veličiny a skupenství látek .Výpočet předpokládá zvládnutí učiva matematiky – poměr a početní ope-race s racionálními čísly . Celkové bodové hodnocení vychází z hodnocení dílčích činností.Hodnocená činnostBodySestavení reakčního schématu hoření metanu1Chemická rovnice se stechiometrickými koeficienty1Výpočet molárních hmotností potřebných sloučenin1Výpočet hmotnosti oxidu uhličitého2Výpočet hmotnosti/objemu vody2Převod objemu/hmotnosti vody2Jasně formulovaná odpověď na otázku1Celkem10