73. Epistemická znalost se týká správného pochopení funkce teorií, hypotéz a pozorování v přírodovědeckém zkou-mání a odůvodnění, zda byly vhodně použity (například ve třech otázkách Studium svahů).Hodnocení těchto dvou posledních znalostí bylo v hlavním šetření sloučeno a výsledky jsou prezentovány společně.Úlohy do přírodovědného testu PISA 2015 jsou vybírány tak, aby pokryly jak stanovené tematické oblas-ti zdraví a nemoci, přírodní zdroje, kvalita a ohrožení životního prostředí další pozoruhodné oblasti vědy aa techniky, tak osobní, místní/národní globálnía kontext. Popisy oblastí a kontextů jsou uvedeny v tabulce na obrázku 1.Obrázek 1 Tabulka kontextů a tematických oblastíKontext OsobníOblastMístní / NárodníGlobálníZdraví a nemociPéče o zdraví, úrazy, výživaKontrola nemocnosti, přenos Epidemie, šíření infekčních chorob, výběr stravy, zdraví společnostichorobPřírodní zdrojeOsobní spotřeba surovin a energiePéče o obyvatelstvo, kvalita života, bezpečnost, výroba a distribuce potravin, zásobování energiíObnovitelné a neobnovitelné přírodní zdroje, růst populací, udržitelné využívání druhůKvalita životního prostředíEkologicky uvědomělé chování, použití a likvidace materiálů a zařízeníHustota obyvatelstva, likvidace odpadů, dopad na životní prostředíBiologická rozmanitost, ekologická udržitelnost, kontrola znečištění, hospodaření s půdou a biomasouOhrožení přírodního prostředíPosouzení rizik výběru životního styluNáhlé změny (např. zemětřesení, nepříznivé počasí), pomalé a postupné změny (např. eroze a sedimentace), posuzování rizikZměna klimatu, vliv moderních komunikačních prostředkůDalší pozoruhodné oblasti vědy a technikyPřírodovědné poznatky v zálibách, používaných technologiích, hudbě a sportovních aktivitáchNové materiály, zařízení a postupy, genetické modifikace, léčebné postupy a strukturaa zdravotní technologie, dopravaVymírání druhů, výzkum vesmíru a jeho původ Gramotnostní úrovně přesně vymezují, co musí žák zvládat. Příloha 1 obsahuje jejich podrobný slovní popis. Úrovní je celkem šest. Ty nejjednodušší dovednosti vyžadující po žákovi nejmenší schopnosti a znalosti testují otázky s úrovní 1b a 1a. Šestá úroveň odpovídá nejlépe rozvinutým dovednostem i vynikajícím schop-nostem a znalostem žáka. V rámci šetření PISA je jako základní stanovena druhá úroveň. Gramotnostní úrovně byly určeny pouze otázkám zařazeným do hlavního šetření a jsou v charakteristice úlohy uvedeny.Novým koncepčním kritériem k hodnocení přírodovědné gramotnosti v šetření PISA 2015 jsou požadované úrovně poznávacího procesu. Úroveň jakékoli otázky je proto stanovena jako kombinace úrovně složitosti proble-matiky, rozsahu využívaných znalostí a prováděných kognitivních činností nutných k vyřešení úlohy.Tyto ú rovně jsou vždy uvedeny v charakteristice úlohy a lze je popsat takto:Nízká – žák je schopen provádět jednoduché úkony, například vybavení si faktu, termínu, zákona nebo koncepce, či vyhledání jednoho bodu z grafu nebo jednoho údaje z tabulky.Střední – žák používá a uplatňuje obsahové znalosti k popisu nebo vysvětlení jevu, volí vhodné postupy zahrnující dva nebo více kroků, třídí a dovede zobrazovat data, vysvětlovat nebo používat jednoduché tabulky či grafy.