62 Přírodovědná gramotnost v PISA 2015 a testové úlohyKaždá otázka tvořící úlohu je vždy charakterizována kategoriemi vycházejícími z koncepčního rámce přírodovědné gramotnosti: dovednost, znalost, oblast, kontext, požadovaná úroveň poznávacího procesu, jež slouží k cílevědomému sestavení testů. Popis úlohy v této publikaci obsahuje za každou popsanou testovou otázkou ta-bulku, v níž je uvedena její přesná charakteristika, jež je doplněna informacemi o přiřazeném kódu úlohy a otáz-ky a také formě otázky. Tam lze hledat příklady, vysvětlení a upřesnění následujících stručně popsaných kritérií z koncepčního rámce šetření.Tři dovednosti definované podle koncepčního rámce pro přírodovědnou gramotnost PISA 2015 lze popsat po-mocí prováděných činností. Jejich popisy jsou vyjádřením předpokladu, že přírodovědně gramotný člověk je schopen přemýšlet a jednat ve všech věcech souvisejících s přírodními vědami a jejich principy a je schopen a ocho-ten zapojit se do věcné debaty o přírodních vědách a technologiích.1. Dovednost vysvětlovat jevy vědecky (například Syndrom zhroucení včelstev, otázka 1)Dovednost rozpoznávat, nabízet a hodnotit vysvětlení různorodých přírodních jevů a technologií před-pokládá tyto činnosti: ▪zvolit a použít odpovídající vědecké znalosti; ▪rozpoznat, používat a vytvářet vysvětlující modely a znázornění; ▪vytvořit a zdůvodnit vhodné předpovědi; ▪nabídnout vysvětlující hypotézy; ▪vysvětlit důsledky využití přírodovědeckých znalostí pro společnost.2. Dovednost vyhodnocovat a navrhovat přírodovědný výzkum (například Migrace ptáků, otázka 2)Dovednost popisovat a hodnotit přírodovědná zkoumání a navrhovat vědeckovýzkumné otázky předsta-vuje tyto činnosti: ▪označit problémy v dané vědecké práci; ▪rozpoznat otázky, které lze vědecky zkoumat; ▪navrhnout způsob vědeckého výzkumu; ▪vyhodnotit způsoby vědeckého výzkumu; ▪popsat a vyhodnotit více způsobů používaných ve vědě k zajištění reliability, objektivity a zobecnitelnosti.3. Dovednost vědecky interpretovat data a důkazy (například Trvale udržitelný chov ryb, otázka 2).Dovednost analyzovat a vyhodnocovat různé podoby dat, tvrzení i důkazů a vyvozovat odpovídající vědecké závěry předpokládá tyto činnosti: ▪převádět údaje z jednoho způsobu zobrazení do druhého; ▪analyzovat a interpretovat data a vyvozovat odpovídající závěry; ▪rozlišovat ve vědeckých článcích mezi domněnkou, důkazem a úvahou; ▪rozlišovat mezi argumenty založenými na vědeckých důkazech a teoriích i na argumentech z dalších zdrojů; ▪posoudit vědeckou správnost argumentů a důkazů z různých zdrojů (např. z novin, z internetu, z časopisů).Osvojení a efektivní využití těchto dovedností závisí na třech typech žákových znalostí:1. Obsahov znalost áje znalost základních teorií a principů vědy a znalost obsahu přírodovědných oblastí: živé systémy, fyzikální systémy a systémy Země a vesmíru (například Migrace ptáků, otázka 3).2. Procedurální znalost zahrnuje znalost běžných postupů, procesů a strategií používaných při vědeckém zkoumání (například Běh v horkém počasí, otázka 1).