2Obsah1 Úvodní slovo ústředního školního inspektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 Přírodovědná gramotnost v PISA 2015 a testové úlohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 Didaktický test . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9Test šetření PISA ................................................................ 9Školní test a zásady tvorby úloh .................................................... 9Rozbor testové úlohy ze školního testu .............................................. 9Rozbor testové otázky ze šetření PISA ............................................. 114 Klasické úlohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13Migrace ptáků .................................................................. 14Studium svahů ................................................................. 17Trvale udržitelný chov ryb ....................................................... 21Syndrom zhroucení včelstev ...................................................... 25Fosilní paliva ................................................................... 30Sopečné výbuchy ............................................................... 33Čerpání podzemní vody a zemětřesení ............................................ 36Meteoroidy a krátery ............................................................ 405 Interaktivní úlohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43Běh v horkém počasí ............................................................ 43Nízkoenergetický dům .......................................................... 51Nastavitelné brýle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57Modrá elektrárna ............................................................... 656 Inspirace pro učitele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 706.1 Příběhy .................................................................... 706.2 Hodina vedená žáky ......................................................... 766.3 Čtenářská gramotnost a přírodní vědy ......................................... 80Přílohy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95Příloha 1 Popis gramotnostních úrovní v přírodovědné gramotnosti ................. 95Příloha 2 Výsledky na dílčích škálách přírodovědné gramotnosti ve vybraných zemích (v bodech) ..................................................................... 97Příloha 3 Četnost zařazování učitelem řízených aktivit při výuce přírodovědného předmětu v různých druzích škol ............................................... 97Příloha 4 Publikace ČŠI k mezinárodním šetřením PISA, PIRLS a TIMSS ............. 98